Hoogeveen bedenkt alternatief voor intercitystation: Koppel de stoptrein aan de intercity in Zwolle

HOOGEVEEN - Als Hoogeveen geen Intercitystation kan worden, laat dan de stoptreinen na Zwolle doorrijden als intercity naar de Randstad: zo krijgt Hoogeveen toch weer een rechtstreekse verbinding met het westen.
Die lobby gaat Hoogeveen met steun van de provincie Drenthe inzetten richting de NS en ProRail.

Simpele oplossing

De oplossing die Hoogeveen aandraagt is naar eigen zeggen simpel. "De stoptrein blijft een stoptrein tot Zwolle en wordt daar aan de intercity richting de Randstad gekoppeld", legt wethouder Jan Steenbergen uit.
Op de terugweg naar Groningen wordt in Zwolle het laatste deel van de intercity afgekoppeld, waarna dat treindeel verder gaat als stoptrein en Hoogeveen aandoet. De gemeente laat met steun van de provincie onderzoek doen naar de mogelijkheden.

NS: oplossing onmogelijk

Volgens NS-regiodirecteur Ineke van Gent heeft Hoogeveen creatief gedacht maar is het plan onmogelijk uitvoerbaar. "Los van de kans op meer storingen en vertragingen bij koppelen moeten er in Zwolle ook voldoende sporen zijn waar dat kan. Logistiek is dat een probleem. Maar belangrijker: wij willen geen stoptreinen en IC's combineren want als de ene trein vertraging heeft, heeft dat weer gevolgen voor de andere trein."
Volgens van Gent maakt het de NS en ProRail minder flexibel bij het oplossen van grote calamiteiten.
"Bovendien komen er op het traject Groningen-Zwolle nieuwe stoptreinen waarbij koppeling onmogelijk is. Als we de stoptreinen Groningen-Zwolle blijven rijden met het 'oude' IC-materieel om wel te kunnen koppelen dan betekent dat op dit traject geen nieuwe treinen komen die sneller kunnen optrekken en remmen, dus geen reisduurverkorting maar juist meer reistijd. Er moet dan in Zwolle gekoppeld worden. En juist over reisduurverkorting hebben we afspraken gemaakt met de noordelijke provincies", aldus van Gent.
Volgens wethouder Jan Steenbergen gooit de NS bij voorbaat de deur dicht.

Jarenlange strijd

Hoogeveen voerde jarenlang strijd voor een volwaardig intercitystation of in ieder geval één stoppende intercity. De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail hebben andere plannen.
Bij Hoogeveen willen ze de bocht in het spoor aanpassen zodat intercity's veel sneller het station voorbij kunnen rijden om de krappe dienstregeling tussen Groningen en Zwolle en de andere treinaansluitingen op die knooppunten te verbeteren.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.