Ook voorstanders van outletcentrum in Assen laten van zich horen

ASSEN - "Assen kan zich op de kaart zetten met een Factory Outlet Center. Ik zie de toeristen uit Duitsland al naar ons hotel komen." Horecaonderneemster Henriëtte Maas van Hotel de Jonge in Assen laat er geen misverstand over bestaan. Zij ziet kansen voor haar hotel en wil die graag pakken.
Maas was vanavond één van de velen in een reeks van deskundigen en belanghebbenden, die door de gemeenteraad van Assen werden gehoord over de mogelijke komst van een Factory Outlet op het TT-Circuit.

10.000 extra gasten

"Wij hebben berekend dat dit ons zeker op jaarbasis 10.000 extra gasten kan opleveren. Ik zie de stroom uit Duitsland ook zeker komen. En als ik dan uitga van een halve dag winkelen in het FOC en een halve dag in de stad, met een overnachting bij ons, dan zie ik zeker kansen." Daarnaast moet er volgens Maas ook zeker in de binnenstad worden geïnvesteerd. "Voor ons is een goede, sterke en gezellige binnenstad natuurlijk ook van belang.
Tegenstanders
Naast de vele al bekende tegenstanders van een FOC, zoals de belangenorganisaties van ondernemers als MKB Assen, MKB Noord, InRetail en de Vereniging van Vastgoedondernemers, die een groot outletcentrum in merkkleding en -schoenen als grote bedreiging zien voor de Asser binnenstad en de regio, kwamen dit keer ook voorstanders voorbij.
Kans voor Assen
Naast Henriëtte Maas van Hotel de Jonge, was dat bijvoorbeeld buitengewoon hoogleraar Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, gespecialiseerd in e-marketing. Hij ziet het FOC als een kans voor Assen om zich te onderscheiden ten opzichte van grote steden als Zwolle en Groningen. "Het FOC is een geweldige trekpleister. Die grote merken willen hun spullen toch ergens verkopen. Ze doen dat online via internet, maar ze zoeken ook andere kanalen, zoals een FOC. Dat heeft een geweldige aantrekkingskracht op mensen binnen een straal van vijftig kilometer."

Gevolgen

Molenaar erkent dat dit gevolgen heeft voor de binnenstad en de omliggende regio. Hij plaatst daarom een duidelijke kanttekening, namelijk dat er tegelijkertijd flink geïnvesteerd moet worden in het aantrekkelijk maken van de binnenstad.
"De binnenstad moet leuk worden, gezellig, met kleine, ondernemende winkeltjes en ook meer parken. Laat de grote merken maar naar zo'n outletcentrum gaan. Daar gaan mensen één keer in de zoveel tijd naartoe. Naar de stad ga je veel vaker, één of twee keer in de week. Omdat het daar gezellig is."
Doet Assen niks, dan wordt het volgens Molenaar een klein, slapend provinciestadje zonder toekomst. "En dat is voor niemand goed. Assen moet zich er nu helemaal op richten om ook weer leuk te worden. Want als je eerlijk bent, zijn Groningen en Zwolle op dit moment veel leuker."

Grote economische betekenis

Ook wethouder Jop Fackeldey van Lelystad - met Bataviastad als Factory Outlet Village - was helder. Als hij nu opnieuw voor de keuze zou staan voor een Factory Outlet Center bij Lelystad, dan zou hij met de kennis van nu opnieuw 'ja' zeggen.
"Natuurlijk heeft het ook negatieve effecten gehad voor onze binnenstad, vooral voor de modewinkels. Maar daar tegenover staat toch de economische spinoff van de 2,3 miljoen bezoekers die jaarlijks niet alleen naar Bataviastad komen, maar ook naar de horeca in de directe omgeving en de verderop gelegen toeristische voorzieningen in de regio. Dat is zwaarwegend. Zeker als je het hebt over werkgelegenheid. En dan heb ik het nog niet een over de 800 banen die het opgeleverd heeft."

Meeprofiteren

Het gaat de wethouder van Lelystad te ver om op de stoel van Assen te gaan zitten. "Maar ik wil ze wel een advies meegeven: investeer wel in je binnenstad, maak die aantrekkelijk voor je eigen inwoners en zorg ervoor dat er optimaal geprofiteerd wordt van de nieuwe bezoekersstroom. Probeer pakketten samen te stellen, en geef ruimte aan andere initiatieven om ook mee te profiteren van zo'n FOC," aldus Fackeldey.
'Honderden banen weg'
Ondernemer Jos Schomaker uit Emmen, die in de Asser hoorzitting namens ondernemers uit meerdere gemeenten optrad, is fel tegenstander van het FOC. Hij noemt het initiatief 'desastreus voor alle steden in het Noorden'.
"Ik kan me niet voorstellen dat dit doorgaat. Nog eens minstens tachtig winkels in afgeprijsde merkkleding en -schoenen erbij, daar is geen ruimte voor en geen markt. Het achterland voor zo'n groot outletcenter van bijna 20.000 vierkante meter is veel te klein en ons bestedingspatroon in het Noorden ligt lager dan elders. En het zou banen opleveren? Het kost ons honderden banen."

Niet wijs

Schomaker vindt dat de mogelijke vestiging van een Factory Outlet Center bij Assen een noordelijke kwestie is, die ook in noordelijk verband besproken moet worden. "Nu regeert de angst. Zo van, als wij het niet doen, kaapt een andere gemeente in het Noorden misschien wel het project. Dat moet beslist niet. We moeten hier nergens een FOC."
Schomaker kan zich niet voorstellen dat Assen het plan laat doorgaan. "Gezien alle consequenties, lijkt me dat niet wijs."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.