Nabestaanden kapers De Punt willen erkenning van feiten

DE PUNT - Morgen begint de rechtszaak die vijf nabestaanden van de Molukse treinkapers bij De Punt hebben aangespannen tegen de staat. Ze willen dat de staat erkent dat er bij de beëindiging van de kaping in 1977 fouten zijn gemaakt.
Nederland was in juni 1973 bijna drie weken in ban van de kaping van de intercity Assen - Groningen. Na vruchteloze onderhandelingen eindigde de kaping met een gewelddadige bevrijdingsactie. Zes van de negen daders en twee onschuldige treinreizigers kwamen om het leven.

Onderzoek

Uit onderzoek zou volgens de nabestaanden blijken dat de kapers Max Papilaja en Hansina Uktolseja bij de beëindiging van de kaping door mariniers zijn geëxecuteerd. "Deze mensen waren totaal uitgeschakeld. Ze lagen in hun eigen bloed. Die had je gewoon kunnen aanhouden. Dan is het heel erg als je mensen gewoon doodschiet. Dat je het recht dus in eigen hand neemt", aldus mensenrechtenadvocaat Liesbeth Zegveld uit Amsterdam.
Opstelten
Toenmalig minister Ivo Opstelten zei eerder over het rapport dat de staat niets te verwijten valt. "Er is geen enkele grondslag voor aansprakelijkheid van de staat bij de treinkaping in De Punt, laat staan dat er iets als schadevergoeding te halen valt", aldus Opstelten.
Recht doen
Volgens advocaat Zegveld gaat het in deze zaak helemaal niet om een schadevergoeding of iets dergelijks. "Het gaat niet om geld. Deze mensen willen gewoon dat er eindelijk recht wordt gedaan aan de feitelijke gang van zaken. Dat ze eindelijk die erkenning krijgen", aldus Zegveld.
Drama
Zegveld weet dat slachtoffers en nabestaanden van de treinkaping het soms stuitend vinden dat deze zaak wordt gevoerd. Desalniettemin gaat ze door. "De hele kaping is natuurlijk een drama. Ik moet er niet aan denken dat ik zelf in die trein zou hebben gezeten. Of mijn kinderen of iemand die ik lief heb. Laten we dat niet bagatelliseren. Maar juist in een tijd dat het heel moeilijk is. Vandaag de dag hebben we ook weer met terrorisme te maken, moeten we die rechtsstaat wel overeind houden."
Verjaring
Inmiddels is de treinkaping alweer 38 jaar geleden en daarmee is de zaak eigenlijk verjaard, maar tegen die veronderstelling gaat Zegveld in beroep. "Als je rapporten in een la stopt, ontneem je de nabestaanden ook om hun recht te halen dus wij gaan daartegen in beroep", aldus Zegveld. De zaak wordt in eerste instantie schriftelijk gevoerd. Pas over een aantal maanden zal er een inhoudelijke zitting plaatsvinden in de rechtbank van Den Haag.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.