Snellere spoorboog Hoogeveen betekent definitief einde intercitystop

HOOGEVEEN - De gemeente Hoogeveen wil ProRail toestaan een snellere spoorlijn bij Hoogeveen aan te leggen. Intercity's kunnen dan met 140 kilometer per uur langs het station rijden. Nu is dat nog met maximaal 80 kilometer per uur.
Bij Hoogeveen zitten twee bochten in het spoor direct ten noorden en ten zuiden van het station. De aanleg van een snellere spoorboog gaat 22 miljoen euro kosten. De investering betekent dat het zeer onwaarschijnlijk wordt dat Hoogeveen ooit nog een intercitystop krijgt.

Protest

In 2011 verloor Hoogeveen de intercity-stop. De NS zei dat er te weinig intercityreizigers in Hoogeveen in- en uitstapten. Dat leidde tot veel protest en onvrede in Hoogeveen.
Goede aansluiting
In september vorig jaar sprak het college van burgemeester en wethouders de wens uit om of een intercitystop óf een goede aansluiting van de stoptreinen op de intercity in Zwolle krijgen. Er zou binnen zes weken een onderzoek naar de mogelijkheden komen. Dat onderzoek laat nog steeds op zich wachten. "Een aantal deskundigen kijken er nog naar. Die helpen ons bij het onderzoek. Het kan nog wel een maand of drie duren voordat we hiermee naar buiten kunnen treden", zegt wethouder Jan Steenbergen.

Spoorboog

Volgens het raadsvoorstel van komende week kiest het college ervoor zelf het initiatief voor een bestemmingsplanwijziging te nemen. Anders zou de provincie dat kunnen doen. Maar het college wil zelf de regie houden over het exacte tracé van de spoorboog.
"We hebben een raadscommissie die hier mee bezig is en die heeft geconcludeerd dat blijven strijden niet haalbaar is. We hebben geen medestanders", aldus wethouder Steenbergen. "We hebben nu in overleg met de raad besloten niet meer voor een intercity te gaan, maar voor een rechtstreekse verbinding met het Westen. Daar kunnen we ook mee leven."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.