Zeven vermiste oorlogsvliegers mogelijk nog in Drentse bodem
ASSEN - De lichamen van zeven vermiste bemanningsleden van vliegtuigen die in de Tweede Wereldoorlog zijn neergestort, liggen mogelijk nog onder de Drentse grond.
Dat blijkt uit een analyse van de NOS in samenwerking met de Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945.
Geregeld zijn er nabestaanden die een verzoek indienen om een vliegtuigwrak op te graven, maar gemeenten geven daar niet altijd gehoor aan. Het gaat om ongelukken waarvan de locatie na de oorlog niet is afgegraven. In totaal zijn er drie van deze locaties in Drenthe. In Nederland zijn 501 van zulke crashlocaties in totaal.
Waar liggen de wrakstukken?
In Drenthe liggen vliegtuigwrakken op deze locaties:
- Op negen oktober 1943 is een Lancaster III neergestort in de omgeving van Westervelde, Norg.
De volgende vliegers zijn nog altijd vermist:
E.A. Brinton (VK) boordschutter
M.G. Smallridge (VK) telegrafist
S.G. Burnam Richards (VK) navigator
- Op negen oktober 1943 is een Lancaster III neergestort in de omgeving van Westervelde, Norg.
De volgende vliegers zijn nog altijd vermist:
E.A. Brinton (VK) boordschutter
M.G. Smallridge (VK) telegrafist
S.G. Burnam Richards (VK) navigator
- Op vijftien augustus 1944 is een Bf 109 neergestort in de omgeving van Ruinerwold
De volgende vlieger is nog altijd vermist:
P. Weitzberg (DUI) gezagvoerder
De volgende vlieger is nog altijd vermist:
P. Weitzberg (DUI) gezagvoerder
- Op dertig december 1943 is een Halifax II neergestort in de omgeving van Ruinerwold
De volgende vliegers zijn nog altijd vermist:
P.J. Greenmon (VK) boordschutter
S. Webb (VK) telegrafist / boordschutter
W.D. Hall (VK) boordwerktuigkundige
De volgende vliegers zijn nog altijd vermist:
P.J. Greenmon (VK) boordschutter
S. Webb (VK) telegrafist / boordschutter
W.D. Hall (VK) boordwerktuigkundige
Nabestaanden
De meeste vermiste bemanningsleden zaten in een vliegtuig dat is neergestort in het water, zoals de Waddenzee of het IJsselmeer. Het is in het water veel moeilijker om vliegtuigwrakken te lokaliseren en op te graven, waardoor de meeste neergestorte vliegtuigen daar nog liggen. Maar ook op het land liggen vliegtuigwrakken soms al zeventig jaar onder de grond.
De meeste vermiste bemanningsleden zaten in een vliegtuig dat is neergestort in het water, zoals de Waddenzee of het IJsselmeer. Het is in het water veel moeilijker om vliegtuigwrakken te lokaliseren en op te graven, waardoor de meeste neergestorte vliegtuigen daar nog liggen. Maar ook op het land liggen vliegtuigwrakken soms al zeventig jaar onder de grond.
Niet alle gemeenten werken mee
Op de website van de NOS zie je een kaart met daarop alle 501 vliegtuigwrakken die voor zover bekend nog niet zijn opgegraven .