Jonge machinist uit Beilen knapt opnieuw oude trein op

BEILEN - De 22-jarige Beiler treinmachinist Michiel Dermois heeft weer een nieuw treinrestauratieproject: het terug naar Nederland halen en restaureren van een oude NS-diesellocomotief.

De loc behoort tot de serie 2400. Het waren de eerste diesellocomotieven die de Nederlandse Spoorwegen in de jaren 50 van de vorige eeuw aanschaften om de stoomlocomotieven te vervangen. 130 stuks werden in Frankrijk speciaal voor de NS gebouwd. Ze reden met veel goederentreinen, in Drenthe reden onder meer de Schoonebeker olietreinen.

'2454 stond weg te rotten in België'
Michiel Dermois vond een van de locomotieven terug bij Raeren in België. Daar was de 2454 terechtgekomen na een flinke omzwerving door Frankrijk en Nederland. Dermois: "NS kocht de treinen van de Fransen. Nadat ze hier na bijna veertig jaar letterlijk uitgerangeerd waren, werden ze weer terug aan Frankrijk verkocht. De Fransen hebben ze gebruikt als werkpaarden voor de aanleg van de hogesnelheidslijnen. Daarna werden ze ook daar afgedankt en weer doorverkocht. Een aantal verdween naar België."

Restauratie begonnen
Inmiddels de de 2454 via zwaar wegtransport weer terug in Nederland. Rijden ging niet meer. Dermois en zijn team van spoorwegliefhebbers hebben de loc gestald in Haarlem, waar nu aan de restauratie gewerkt wordt. Na een eerste onderzoek blijkt de machine nog in redelijke conditie. Alleen de hoofdmotor heeft flinke schade en dat is voor de Beiler treinmachinist wel een flinke tegenvaller.

"De loc ziet er wel slecht uit door roest en alle ruiten die zijn ingegooid. Maar de roestplekken kunnen worden bijgewerkt en de ramen vervangen", zegt Dermois. Na een eerste flinke schrobbeurt ziet de locomotief er alweer beter uit.

Rode Duivel
De 2454 is na de Rode Duivel het volgende project van Dermois. In 2014 was deze dieselpersonentrein, die jarenlang tussen Emmen en Zwolle reed, klaar. Die restauratie heeft hij als medewerker van een stichting gedaan. Loc 2454 heeft Dermois samen met een andere liefhebber zelf gekocht en is nu particulier bezit. Hij heeft wel een team om zich heen verzameld, dat helpt bij de restauratie.

Wat gaat er gebeuren als de locomotief klaar is?
"Het is mogelijk dat we museumspoorlijnen en railmusea gaan bezoeken. Maar de loc is ook gewoon te huur en kan straks op het hoofdrailnet rijden om lichte klussen voor goederenvervoerders of spooraannemers uit te voeren", aldus Dermois. Eind dit jaar wil hij de trein rijvaardig hebben.
Deel dit artikel: