Beroep vrachtwagenchauffeur steeds populairder

SCHOONOORD - Ooit was het een droom voor veel jongetjes: chauffeur worden. Lange tijd was dat bijna niet mogelijk doordat vooral chauffeurs uit het Oostblok werden ingehuurd, maar dat is veranderd.
Het Drenthe College heeft voor het eerst in jaren weer meer leerlingen die de opleiding tot vrachtwagenchauffeur volgen en vanuit het bedrijfsleven is de vraag naar jonge chauffeurs ook weer groter.

Meer jongeren willen chauffeur worden

Dit jaar heeft het Drenthe College in Emmen voor het eerst twee klassen van ieder twintig leerlingen, vorig jaar was dat er nog maar één. In totaal hadden zich ruim zestig leerlingen aangemeld, maar die konden niet allemaal worden toegelaten.
André Reinders en Remco Spreen volgen de opleiding en beiden komen uit een echte chauffeursfamilie: "Mijn opa was chauffeur, mijn vader, ooms en neven ook", aldus Remco. Hij wilde als klein jongetje al vrachtwagen rijden. "Ik droomde dat ik al chauffeur was."

Vooral chauffeurs uit het Oostblok rijden toch hier?

Volgens Hedy Smit-Wigchers worden er weer steeds meer Nederlandse chauffeurs ingehuurd. Zij is directeur van Wigchers Transport in Schoonoord: "Wij rijden altijd al vooral met Nederlandse chauffeurs en we vinden het belangrijk om te helpen opleiden. Doordat veel medewerkers tegen hun pensioen aanzitten, hebben we nieuwe chauffeurs nodig."
Daarnaast trekt de economie aan volgens Smit-Wigchers: "In het westen was er al langer meer werk, hier in het noorden zijn we altijd wat later. Maar gelukkig is het hier ook steeds drukker."
Opleiding tot chauffeur is toch alleen leren rijden
André en Remco zitten in één dag in de week op school. De andere vier dagen lopen ze stage bij een transportbedrijf. Daar leren ze diverse dingen, variërend van afkoppelen van aanhangers tot aan het roestvrij maken van de wielen. Zij werken en leren dus tegelijkertijd binnen de opleiding, dat heet BBL.
En natuurlijk leren rijden. André moet alleen nog op voor zijn praktijkexamen en dan kan zijn droom beginnen: chauffeur worden.

Tijdelijk of definitief?

De vraag naar chauffeurs is groter en ook het aanbod van jonge chauffeurs groeit. De angst is natuurlijk dat dit maar tijdelijk is. Smit-Wigchers: "Als we allemaal vooral jonge chauffeurs blijven opleiden en daarnaast oog hebben voor Nederlandse zij-instromers, de 45-plussers die zonder werk zijn komen te zitten, dan houden we als transportsector ons werk gewoon in stand."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.