Gezocht: aannemer die Drents spoor wil onderhouden

Herstelwerkzaamheden aan het spoor. (Rechten: RTV Drenthe)
Herstelwerkzaamheden aan het spoor. (Rechten: RTV Drenthe)
UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail heeft het onderhoudscontract voor het spoor in Drenthe op de markt gebracht. Gekwalificeerde aannemers kunnen een bieding doen op het onderhoudswerk.
Met het nieuwe contract voor Drenthe werkt ProRail volgens de PGO-methode: Prestatie Gericht Onderhoud. In nieuwe contracten met spooraannemers wordt niet langer de inspanning voorgeschreven, maar de verlangde prestatie. ProRail zegt de nieuwe contracten ook goedkoper te kunnen afspreken.

Kritiek

Op ProRails overgang naar Prestatie Gericht Onderhoud kwam eerder veel kritiek. Gevreesd werd dat de lage tarieven die de spoorbeheerder aan de aannemers wil betalen uiteindelijk de staat van onderhoud en de veiligheid van het spoor zouden aantasten. Inmiddels heeft ProRail in samenwerking met de spooraannemers een aantal verbeteringen doorgevoerd in het PGO-contractmodel.

Concurrentie

De verwachting is dat gerenommeerde spooraannemers als Strukton Rail, BAM Rail en VolkerRail mee zullen dingen naar de nieuwe Drentse aanbesteding. Het spooronderhoud is in ons land verdeeld in verschillende gebieden, elk met een afzonderlijk contract.
Waarschijnlijk vindt de gunning van het Drentse spoorwerk eind december plaats.
Vroeger werden deze onderhoudscontracten onderhands gegund aan spooraannemers. Rond 2019 wil ProRail alle onderhoudsgebieden in concurrentie aanbesteden volgens de nieuwe werkwijze.
Bekijk hier een reportage over een recente grote onderhoudsklus aan het Drentse spoor.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.