Vijf vragen over de zelfrijdende bus

De zelfrijdende bus (Rechten: RTV Drenthe / Jeroen Kelderman)
De zelfrijdende bus (Rechten: RTV Drenthe / Jeroen Kelderman)
APPELSCHA - In Appelscha rijden sinds vandaag zelfrijdende bussen tussen de Brink in het dorp en het bezoekerscentrum van het Drents Friese-Wold.
De bussen rijden zelfstandig over de openbare weg, maar hoe werkt dat nu precies? Vijf vragen, vijf antwoorden.

Waarom botst de bus nergens tegen aan?

De bus is uitgerust met allerlei sensoren die de omgeving in de gaten houden. Als iemand binnen een meter van het voertuig komt, dan stopt de bus automatisch. De bus rijdt tussen de fietsers op het fietspad en als de fietsers te dicht bij komen remt de bus automatisch af.

Hoe veilig is de zelfrijdende bus?

De bus rijdt 15 kilometer per uur en alleen overdag en bij goed weer. Als het echt mis dreigt te gaan, kan een steward die in de bus meerijdt, ingrijpen en de bus stilzetten. De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) heeft de voertuigen van binnen en buiten geïnspecteerd en ze veilig bevonden voor de openbare weg.

Hoeveel mensen kunnen mee rijden in de bus?

In de bus zijn zes zitplaatsen. Het busje rijdt elektrisch en kan met een acculading de hele dag rijden. Het traject van het bezoekerscentrum naar het dorp is ongeveer 2,5 kilometer.

Waarom wordt de proef gedaan?

Het is een proef om te bekijken of zelfrijdende elektrische voertuigen een alternatief zijn voor het openbaar vervoer op het platteland. In dunbevolkte gebieden in Drenthe staat het openbaar vervoer onder druk. Uiteindelijk zou de chauffeur uit de bus moeten verdwijnen, maar of dat mogelijk is moeten de experimenten uitwijzen.

Zelfrijdende bussen bestaan toch al lang?

Eind jaren '90 kon je in Capelle aan den IJssel al een zelfrijdende shuttle stappen, maar die rijdt niet op de openbare weg tussen het andere verkeer.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.