Drie bijzondere schilderijen van de Peredvizhniki die je moet zien

ASSEN - In het Drents Museum in Assen is vanaf zondag een nieuwe tentoonstelling te zien. Dit keer over een groep Russische schilders die zichzelf Peredvizhniki noemt, oftewel zwervers.

Deze drie schilderijen springen eruit:

Wolgaslepers
De Wolgaslepers is het topstuk van de tentoonstelling. Een groep mannen sleept een boot over het water van de rivier. In de kunst van de Peredvizhniki staat de gewone of zelfs straatarme Rus centraal, zo ook op dit schilderij. Schilder Ilya Repin trekt twee zomers lang op met de wolgaslepers, omdat hij de mensen wil vastleggen. Het is voor die tijd heel ongebruikelijk, want normaal krijgen schilders hun opdracht van de staat. Na drie jaar werken is het schilderij klaar.

"Dit schilderij wordt niet voor niets de Nachtwacht van Rusland genoemd", vertelt conservator Annemiek Rens. "Dit schilderij staat symbool voor alles wat er op dat moment in Rusland gebeurde. De armoede en de slechte leefomstandigheden."

Kusceremonie

De Kusceremonie van Konstatin Makovsky is het grootste doek van de tentoonstelling met een afmeting van ongeveer vijf bij drie meter. "We hebben het met acht man op z'n plek moeten hangen. Het is zo groot dat het schilderij opgerold is vervoerd", zegt conservator Annemiek Rens.

De Peredvizhniki laten zich inspireren door volksverhalen, net als de rest van de Russische bevolking op dat moment. De Kusceremonie vertelt het verhaal van vorst Serebriany, die vermoedt dat zijn vrouw een geheime verhouding heeft. Op een feest laat hij alle mannelijke aanwezigen de hand van zijn echtgenote kussen. Degene die zenuwachtig wordt, is de geheime minnaar.

Graaf Feliks

Het portret van Graaf Feliks Feliksovich Sumarokov-Elston is in meerdere opzichten bijzonder. De Peredvizhniki blinken uit in hun portretten. De Russische portretkunst bestaat in die tijd uit afbeeldingen van iconen met heiligen en statische schilderijen van aristocraten.

De Peredvizhniki slaan een andere weg in en laten mensen zien zoals ze zijn. Graaf Feliks wordt door Valentin Serov afgebeeld als een verwende jongen. De jongen gaat de geschiedenis in als het brein achter de moord op Grigori Raspoetin. "Raspoetin was een heel duistere gebedsgenezer die heel veel invloed had op de tsarina en dus ook op de tsaar", vertelt Annemiek Rens. "Het speelt zich allemaal af in de tijd dat revolutie bijna aanbreekt."

Vanaf zondag is de tentoonstelling open voor publiek tot en met 2 april 2017.
Deel dit artikel: