'Wachten bij een huisartsenpost moet draaglijker worden'

ASSEN - De Centrale Huisartsendienst Drenthe gaat aan de slag met de kritiek die patiënten hebben op de werkwijze van huisartsenposten. Dat zegt directeur Maarten Stuker op Radio Drenthe.
Uit
van RTV Drenthe blijkt dat Drenten over het algemeen tevreden zijn, maar wel vraagtekens zetten bij de werkwijze op een spoedpost. Zo moeten patiënten soms lang wachten en is vaak niet duidelijk wanneer ze aan de beurt zijn.
"De wachtrijen verschillen per post", zegt Stuker. "Zo is het in Emmen en Assen een stuk drukker, dus patiënten moeten daar soms langer wachten. En soms komen er mensen binnen die meer spoed hebben, dus dan moeten anderen nog langer wachten."

Getraind op doorvragen

Een aantal patiënten geeft aan afhoudend of argwanend te woord worden gestaan door een doktersassistente. "We weten dat assistenten veel vragen stellen, maar daar zijn ze op getraind. Omdat het eerste contact via de telefoon gaat, moeten wij wel een goede inschatting van de situatie kunnen maken", zegt de directeur.
Stuker geeft aan dat sommige mensen alleen bellen omdat ze een vraag hebben. "Maar we zijn een spoedpost en soms is er meer aan de hand. We moeten voorkomen dat cruciale dingen over het hoofd worden gezien."
Lees meer: Vijf vragen over een bezoek aan de huisartsenpost
Wachttijd verkorten
"Het belangrijkste punt van de enquête is de wachttijd, daar moeten we mee aan de slag", besluit Stuker. "Misschien kunnen we de wachttijd verkorten, maar we moeten mensen in ieder geval meer gaan informeren over waarom en hoelang ze moeten wachten. Dat moet het wachten een stukje draaglijker maken."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.