'Publiek Vervoer' moet platteland betaalbaar bereikbaar houden

ASSEN/GRONINGEN - Kleine busjes, OV-taxi's en mogelijk vrijwilligers moeten het platteland bereikbaar houden. Drenthe en Groningen gaan daarom in 2018 kleinschalig openbaar vervoer en doelgroepenvervoer in elkaar schuiven.

De nieuwe vervoersvorm heet Publiek Vervoer.

De provincie is verantwoordelijk voor het kleinschalige openbaar vervoer op het platteland, de gemeenten voor het vervoer van onder meer Wmo-klanten en leerlingen. Alle Drentse en Groningse gemeenten onderzoeken of ze alle vervoersvormen kunnen samenvoegen en in één keer aanbesteden.

"Een goed voorbeeld van Publiek Vervoer is de proef met de nieuwe stadsdienst van Hoogeveen waarin alles is samengevoegd", zegt voorzitter van de kerngroep Publiek Vervoer Frits Alberts.

Samen aanbesteden
Alberts: "Gemeenten krijgen minder geld om hun Wmo-taken uit te voeren en de provincie krijgt vanuit Den Haag minder geld voor het openbaar vervoer. Door het samen te voegen en samen aan te besteden kunnen we misschien vijf procent bezuinigen, dat lijkt niet veel maar op het totaalbudget dat provincies en gemeenten uitgeven aan vervoer is het heel veel."

Beter combineren
"Eén van de manieren om te bezuinigen is door al het kleinschalige vervoer beter aan te laten sluiten op knooppunten met grote buslijnen of treinen. Dan kan bijvoorbeeld iemand die eerst het hele traject met Wmo-vervoer aflegde, van huis worden opgehaald en vanaf een knooppunt met het Openbaar Vervoer verder reizen. Een andere manier is om bijvoorbeeld OV-reizigers met Wmo-reizigers te combineren als ze dezelfde bestemming hebben", zegt Alberts.

Vrijwilligers?
Frits Alberts denkt dat er in de toekomst ook meer vrijwillige chauffeurs in het vervoer in zeer dunbevolkte gebieden werkzaam zullen zijn. Nu rijden er bijvoorbeeld al vrijwillige chauffeurs op buurtbussen zoals de lijn Drogteropslagen - Hoogeveen en de streekbus Loppersum - Uithuizen. In Meppel wordt de proef met de nieuwe stadsdienst nog gereden door betaalde chauffeurs maar ook daar komen in de toekomst meer vrijwilligers op de bus.

Alberts denkt dat er op het platteland meer vormen van OV-taxi en vervoer op afroep gaan ontstaan. Voor mensen die alleen of in groepen begeleid vervoerd moeten worden moet er speciaal vervoer blijven zegt de voorzitter.
Deel dit artikel: