Veiligheid treinmachinisten moet beter

ASSEN - Machinistenvakbond VVMC is blij met de aanbevelingen die de Onderzoeksraad voor Veiligheid doet na het dodelijke treinongeluk in Dalfsen.
Die aanbevelingen moeten ervoor zorgen dat het treinvervoer veiliger wordt, zowel voor machinisten als voor passagiers. Er wordt onder meer geschreven over een alarmeringssysteem voor machinisten. Op die manier moet een machinist naar een zogenoemde veiligheidsruimte kunnen vluchten wanneer een aanrijding niet te voorkomen is.
Daarnaast stelt de OVV dat de Europese veiligheidsnormen moeten worden aangescherpt. Ook dat kan op steun rekenen van de vakbond. "Het zijn weliswaar plannen voor de lange termijn, maar het reizen met de trein wordt er uiteindelijk voor iedereen veiliger op", zegt Wim Eilert, vakbondsbestuurder bij VVMC.

Geen tijd voor waarschuwingen

De Onderzoeksraad voor Veiligheid deed de afgelopen maanden onderzoek naar het treinongeluk in Dalfsen. Bij het ongeluk in februari van dit jaar botste een trein op een bewaakte overgang op een hoogwerker. De machinist kwam hierbij om het leven, twee reizigers raakten lichtgewond. De trein ontspoorde en kwam op de kant terecht.
Lees meer: Dodelijke afloop treinongeluk Dalfsen niet te wijten aan mankementen De zeer langzaam rijdende hoogwerker kon niet snel genoeg de spoorweg over toen het signaal kwam dat er een trein naderde. De bestuurder van de hoogwerker had ook geen tijd of mogelijkheid meer om ProRail of de machinist van de trein te waarschuwen.
In andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk zijn zulke voorzieningen wel aanwezig. Als aanbeveling schrijft de raad daarom in het rapport dat ProRail ervoor moet zorgen dat er een alarmeringsmogelijkheid komt.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.