Raad Tynaarlo is voor aanleg transferium De Punt

Plannen voor het transferium bij De Punt
Plannen voor het transferium bij De Punt © Provincie Drenthe
VRIES - Als het aan de raad van Tynaarlo ligt, kan het ov-knooppunt bij De Punt worden aangelegd.
Sinds 2013 wordt al gesproken over de komst van een transferium bij De Punt aan de oostkant tussen de A28 en de afrit Eelde. Het gaat om tweehonderd parkeerplaatsen (met mogelijke uitbreiding tot vijfhonderd parkeerplaatsen), een knooppunt voor buslijnen en een nieuwe op- en afrit.
De provincie ontwikkelt het transferium, dat in totaal twaalf miljoen euro kost. De gemeente Tynaarlo moet toestemming geven voor wijziging van het bestemmingsplan.
Leefbaar Tynaarlo diende een motie in, waarin de partij voorstelt om te kijken naar een andere locatie om het transferium te bouwen. Scheepswerf Beuving kwam deze maand te koop, een locatie ten westen van de A28. Of het mogelijk is de bouwplannen van het transferium naar deze locatie te verplaatsen, zal de partij nooit weten. De motie is niet aangenomen.

Aanmerkingen

Een meerderheid van de raad had twee weken geleden nog aanmerkingen op het plan om een transferium aan te leggen. Zo is D66 positief over het transferium, maar mist de partij oplaadpunten voor elektrische auto's. Ook de ChristenUnie ziet dit graag veranderen. Gemeentebelangen eist dat het knooppunt wel goed aansluit op de buslijnen. Vanavond stemden deze partijen voor de plannen om het ov-knooppunt aan te leggen.
PvdA, GroenLinks en Leefbaar Tynaarlo uitten zich eerder al zeer kritisch en stemden vanavond tegen het plan. "Is de P+R bij De Punt een speeltje of een oplossing voor een daadwerkelijk probleem?", vroeg PvdA-raadslid Anneke Lubbers zich twee weken geleden af. Volgens haar ligt het ov-knooppunt te ver weg van de woonplaatsen en biedt het transferium bij Haren al genoeg parkeerruimte aan auto's.

Jarenlange discussie

Over het transferium is jaren gesteggeld. Er lag eerst een plan voor een grootschalig transferium, aan de oostzijde van de afrit, vlak tegen het Drentsche Aa-gebied aan, voor maximaal tweeduizend auto's. Niet alleen de grootte, maar ook de druk op het natuurgebied stond veel partijen tegen. Uiteindelijk is na veel discussie gekozen voor een kleiner alternatief op een locatie dicht tegen de snelweg aan.
In februari werd het ontwerp gepresenteerd aan raadsleden van Tynaarlo en Statenleden van de provincie Drenthe. Met het transferium hoopt gedeputeerde Brink meer reizigers richting Groningen in de bus, en dus uit de auto, te krijgen. Want ook al gaat de zuidelijke ringweg van Groningen op de schop, voor de dagelijkse filevorming tussen Eelde en Groningen lost dat niets op, zo wijst onderzoek uit.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.