'Drenthe terug naar de oorsprong' om meer toeristen te lokken

HAVELTE - 'Drenthe, Oerprovincie van Nederland.' Met deze uitstraling probeert Marketing Drenthe meer geld te verdienen aan toeristen. In 2020 moeten de bestedingen in de Drentse vrijtijdseconomie zijn gestegen met 100 miljoen euro, blijkt uit het meerjarenplan van Marketing Drenthe.

Het meerjarenplan werd vanmiddag gepresenteerd in de schaapskooi 't Holtingerveld. Daar werd bekend dat de 100 miljoen euro extra aan bestedingen moet komen van vakantiegangers uit eigen land (40 procent), toeristen uit het buitenland (40 procent) en dagjesmensen (20 procent). 

Meer
"De komende jaren ligt de focus op toeristen en zal de marketing van Drenthe een gezamenlijke verantwoordelijkheid zijn. We gaan veel meer samenwerken met het werkveld om activiteiten, arrangementen en aanbiedingen te promoten. We willen meer bezoekers, meer overnachtingen en meer inkomsten", aldus Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe. 

'Stoer en oer'
Volgens Marketing Drenthe is Drenthe authentiek, origineel, stoer, no nonsens, puur en echt. "Kort gezegd: Drenthe is de Oerprovincie. Precies deze sleutelwoorden gaan we in de campagnes naar voren brengen. We gaan ze in woord en beeld vangen in verhalen, gedachten en anekdotes. De herkenbare rode kleur en het handgeschreven logo van Drenthe blijven we gebruiken, maar de uitstraling wordt 'stoer en oer'", zegt Crum. 

Vijf verhaallijnen
Marketing Drenthe zet in op vijf verhaallijnen gebaseerd op de iconen van Drenthe. "De verhaallijnen zijn: Drenthe is oernatuur, Drenthe is Op Fietse, Drenthe is de stoerste speeltuin, Drenthe is wereld(s) erfgoed en Drenthe is oeroude hunebedden. Elk jaar wordt één van de verhaallijnen in de spotlights gezet. Voor 2018 kiezen we met het oog op de nominaties Werelderfgoed en het 200 jarig bestaan in de Koloniën voor het themajaar ‘Drenthe is wereld(s) erfgoed'", aldus Marketing Drenthe.
Deel dit artikel: