Nederland doet ultieme poging om Duitse tolplannen te blokkeren

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) stapt naar de Europese rechter (Rechten: ANP/Vincent Jannink)
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) stapt naar de Europese rechter (Rechten: ANP/Vincent Jannink)
ASSEN - Nederland opent de frontale aanval op de Duitse tolplannen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) stapt naar de Europese rechter om de Nederlandse automobilist tegen de 'maut' te beschermen.
"Je mag die tol wel gaan heffen, maar dan moet je iedereen gelijk behandelen", zegt Van Nieuwenhuizen. "Nu krijgen Duitsers geld terug via wegenbelasting en bestuurders uit andere landen niet. Dat is in strijd met het vrije verkeer."
Uit onderzoek blijkt dat de Duitse tol Nederlandse automobilisten jaarlijks tussen de 60 en 100 miljoen euro zal kosten. Vooral de grensstreek zou opdraaien voor de kosten van het Duitse voornemen. Van de 60 tot 100 miljoen die het jaarlijks zou kosten, zou 40 procent voor rekening komen voor bewoners en bedrijven in deze streek. "Dat is een dermate hoog bedrag dat wij ons verplicht voelen om ons daartegen te verweren", aldus Van Nieuwenhuizen.

Lees meer: Duitse tolwegen: wat zijn de gevolgen voor ons?

Oostenrijk kondigde al eerder aan naar het Europese Hof van Justitie te stappen om de tol voor personenauto’s van tafel te krijgen. Volgens de minister zijn de argumenten van de Oostenrijkers 'goed dichtgetimmerd'. Ze denkt daarom dat ze een goede kans maken om in het gelijk te worden gesteld.
Lees meer: Europese Commissie geeft groen licht voor Duitse tol
De uitspraak komt vermoedelijk in 2019. Dit hoeft Duitsland niet belemmeren om de tolplannen daarvoor van kracht te laten gaan. "Het zou natuurlijk mooi zijn als onze oosterburen ermee wachten, maar dat verwacht ik niet", besluit Van Nieuwenhuizen.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.