Stelling: Amusement hoort alleen thuis op de commerciële omroep

Hoort amusement alleen thuis op de commerciële omroep? (Rechten: ANP Kippa)
Hoort amusement alleen thuis op de commerciële omroep? (Rechten: ANP Kippa)
ASSEN - Televisieprogramma's als Eén tegen 100, Bed & Breakfast en de specials van Boer zoekt Vrouw dreigen te sneuvelen op het publieke net door de invoering van de nieuwe Mediawet, schrijft De Telegraaf.
Ze trekken te weinig 'moeilijk bereikbare kijkers', zoals jongeren. Volgens
staan de tv-programma's op een lijst die is opgesteld in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Die lijst is het resultaat van een onderzoek naar de gevolgen van de nieuwe wet op de programmering van de publieke omroep (NPO).
Door de wet, die eind 2016 werd aangenomen, is het maken van amusementsprogramma's voor de publieke omroep aan regels gebonden, meldt de NOS. 'Plat amusement' mag alleen nog als de NPO achteraf aannemelijk kan maken dat kijkers blijven hangen voor programma's met een meer educatief of informatief karakter. Het moet een middel zijn om kijkers naar de publieke omroep te krijgen, geen doel op zich.
Succesvol amusement als Wie is de Mol, Heel Holland Bakt en Boer zoekt Vrouw ontspringen de dans, schrijft de krant. Die shows zouden wel genoeg moeilijk bereikbare kijkers trekken.

Stelling

Wat vindt u? Hoort amusement überhaupt thuis op de publieke omroep? Of moeten alleen commerciële omroepen amusementsprogramma's uitzenden?

Leste Ronde

Meepraten over de stelling van vandaag? Bel in de Leste Ronde tussen 17.30 en 18.00 uur naar 0592-331188 of laat jouw reactie achter op Facebook.com/RTVDrenthe.

Stelling

Gisteren ging de de stelling over eenzame ouderen tijdens Valentijnsdag: Ik wil vaker een knuffel. Meer dan 69 procent van de stemmers is het daar mee eens. In totaal brachten 1.219 mensen een stem uit.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.