Nieuw station Assen wordt 'warme entree'

ASSEN - Assen krijgt een nieuw stationsgebouw, met meer stedelijke allure. Het ontwerp is van de architectencombinatie Powerhouse Company en De ZwarteHond.
Volgens de gemeente Assen, NS en ProRail is dit ontwerp gekozen, omdat het stationsgebouw zorgt voor 'een warme entree met een stedelijke uitstraling'. Opvallend aan het nieuwe station is de grote driehoekige luifel. Deze luifel gaat alle stationsonderdelen met elkaar verbinden.

Fietsenstalling ondergronds
In de eerste plannen zou er een onbewaakte fietsenstalling op het dak van het nieuwe station komen, maar dat wordt nu ondergronds en bewaakt. Daar is plek voor 2600 fietsen, die reizigers daar 24 uur gratis kunnen stallen. Met de stalling onder de grond wil de architectencombinatie een rommelige uitstraling op het nieuwe stationsplein voorkomen.

Meer treinen

Naast een nieuw stationsgebouw en een stationsplein, gaan er ook meer treinen rijden in de spits naar Groningen. Volgens NS-regiodirecteur Ineke van Gent zorgen de vijfde en zesde trein ervoor, dat je tussen Assen en Groningen 'spoorboekjeloos kunt reizen'. "Als je de ene trein mist, is er niks aan de hand, want het is maar even, of de volgende trein is er al."

Meer reizigers

De NS en ProRail verwachten daardoor meer reizigers. En daarom is het nodig de perrons te verbreden. Ook het spoor wordt aangepast.. Dat moet eind 2016 klaar zijn, omdat de dienstregeling van 2017 tussen Assen en Groningen uitgaat van zes treinen in de spits. Die zijn dan dringend nodig, omdat rond die tijd de zuidelijke ringweg van Groningen op de schop gaat.

Tijdelijk stationsgebouw

In 2016 gaat de weg voor het station Assen op de schop. De gemeente legt er een autotunnel aan voor doorgaand verkeer dat niet bij het station hoeft te zijn. Het oude stationsgebouw moet dan weg, en er komt een tijdelijk gebouw.
In 2017 start de bouw van het nieuwe stationsgebouw. Een jaar later komt het nieuwe stationsplein er. Dat is bedoeld is voor voetgangers, fietsers, bussen, taxi's en auto, die naar het station moeten. In 2019 moet alles klaar zijn.

Totale aanpak 56 miljoen

Het nieuwe stationsgebouw kost negen miljoen euro. de totale aanpak van het stationsgebied 56 miljoen. Assen betaalt zo'n 50 miljoen, en dat is geld dat uit de Drentse pot van de zogeheten Zuiderzeelijn-compensatiegelden komt. De NS en ProRail betalen de rest.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.