Grootste spoorvernieuwing ooit tussen Coevorden en Mariënberg

COEVORDEN - Het is het langste stuk spoor dat in Nederland in een keer vernieuwd is: 15,6 kilometer tussen Coevorden en Mariënberg van de spoorlijn Emmen-Zwolle.
"Het is voor ons een record", zegt bouwmanager Sander van Rijn van spoorbeheerder ProRail. "Het is een klassiek oud stuk spoor met houten dwarsliggers. Die zijn aan vervanging toe en worden van beton. Ook de spoorstaven zijn na veertig jaar op."
Megaklus
Voor spooraannemer Strukton is het niet de grootste, maar wel een heel grote klus. "We werken bijna twee weken continue met 150 mensen, 24 uur per dag. Als het klaar is hebben we 31 kilometer spoorstaven gelegd, 28.000 ton ballast vernieuwd en 400 nieuwe lassen gemaakt", zegt projectleider Michel La Faille.

Enorme rijdende spoorfabriek
Vier enorme spoorvernieuwingstreinen nemen het werk voor hun rekening. "De eerste haalt aan de voorkant van de trein het oude spoor eruit en legt aan de achterkant nieuw spoor. De tweede trein haalt de oude ballast weg, maakt deze schoon en legt een deel terug. Een derde trein stort nieuwe ballast bij. De vierde stopt de ballast weer onder het spoor, trilt alles aan en legt de rails recht. Het is een enorme rijdende spoorfabriek", aldus La Faille.
Overlast
Van Rijn vervolgt: "Dit enorme stuk doen we in een keer in de zomervakantie om zo min mogelijk overlast bij reizigers en omwonenden te veroorzaken. Als het klaar is kunnen hier weer tientallen jaren reizigerstreinen van Arriva en zware goederentreinen van de Bentheimer Eisenbahn rijden."
Vervangend vervoer
Door deze spoorvernieuwingen rijden tot en met 9 augustus geen treinen tussen Coevorden en Mariënberg. Reizigers worden met stop-, en snelbussen vervoerd, maar moeten rekening houden met extra reistijd.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.