Treinen verlengd: Extra zitplaatsen in drukke spitstreinen tussen Emmen en Zwolle

EMMEN/ZWOLLE - Meer zitplaatsen in de spits in de treinen van Emmen naar Zwolle en andersom. Dat is hard nodig want het aantal reizigers op deze route steeg de afgelopen jaren met 20 procent. Daarom gaven de provincies Drenthe en Overijssel vervoerder Arriva de opdracht om drie treinen te laten verlengen.
"We hebben de treinen deze zomer terug gestuurd naar treinenbouwer Stadler in Zwitserland", vertelt Ingrid Heijman van Arriva. "Het type trein waar we mee rijden is namelijk zo gebouwd dat er een rijtuig tussen geplaatst kan worden."

Megaklus

Stadler bouwde voor drie treinen deze tussenrijtuigen. "Dat lijkt simpel maar was een megaklus", aldus Heijman. "Een originele trein had 105 zitplaatsen, de verbouwde 160. Per trein 55 meer. Dat levert in totaal in de spits tussen Emmen en Zwolle 160 zitplaatsen op."
De provincies Drenthe en Overijssel en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu betalen de kosten voor de verbouwing. In totaal 6 miljoen euro.

Enorme reizigersgroei

Sinds Arriva in 2012 op de lijn Emmen-Zwolle rijdt is het aantal reizigers met 20 procent gestegen. Wat als de stijging door blijft gaan? "We zouden nog een aantal treinen kunnen laten verlengen, maar dat is aan de opdrachtgevers, de beide provincies", aldus Heijman. "Wij proberen ook op andere manieren de reizigers beter de spreiden, bijvoorbeeld met een reis-app waarmee onze klanten kunnen zien welke treinen minder druk zijn. Als ze dan een minder drukke trein net buiten de spits nemen, kunnen ze punten verdienen."

Meer verlengen is een optie

Gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe denkt dat er nog veel winst behaald kan worden als de treinen gespreid beter benut worden, zoals via de app. "Maar als dat onvoldoende helpt, dan is verlengen van een aantal treinen opnieuw een optie. Als reizigers de trein kiezen omdat we op de lijn Emmen - Zwolle alles sterk verbeterd hebben, dan kan het niet zo zijn dat bij reizigersgroei mensen niet kunnen zitten", aldus Brink.

Vier keer per uur naar Emmen

Brink denkt dat het nog steeds mogelijk is om in 2017 vier treinen per uur in de spits van en naar Emmen te laten rijden. Daarvoor is spooruitbreiding nodig bij Emmen-Zuid en omwonenden hebben bezwaren. "We proberen de bewoners tegemoet te komen, als dat lukt dan rijden niet meteen in het begin maar wel later in 2017 vier spitstreinen per uur naar Emmen." Tussen Coevorden en Zwolle rijden al wel vier treinen per uur in de spits.

Gepresenteerd

De drie treinen zijn vanmiddag in Zwolle door gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe, gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel en directeur Trein André Cnossen van Arriva in gebruik genomen.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.