Regionale vervoerders willen op NS-railnet

GRONINGEN - Regionale spoorvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia willen dat het hoofdrailnet wordt aanbesteed.
Nu mogen alleen de Nederlandse Spoorwegen op het hoofdrailnet rijden en hebben de NS ook alle intercity's in handen.
De vervoersbedrijven (verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland) willen ook toegang tot het hoofdrailnet en intercitylijnen. Ze hebben bij minister Melanie Schultz van Infrastructuur een plan ingediend waardoor er veel meer treinen kunnen gaan rijden en het vervoer 250 miljoen euro goedkoper kan

Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia hebben de afgelopen 10 jaar nevenspoorlijnen overgenomen waarop de NS niet meer wilde rijden. Volgens de vervoersbedrijven is inmiddels bewezen dat door hun aanpak (o.a. meer treinen / hogere frequentie) ook kleine spoorlijnen rendabel zijn te maken. De vervoerders vinden het raar dat ze geen toegang hebben tot het meer rendabele hoofdrailnet en willen de minister bewegen het spoornet vanaf 2015 niet onderhands aan de NS te gunnen maar openbaar aan te besteden.

Verbeteringen voor het noorden

Voor het Noorden betekent Het Nieuwe Spoorplan een forse verbetering: 30 procent meer treinen en altijd minimaal 2 keer per uur een stoptrein op de nevenlijnen, ook in de avonduren. Op de hoofdlijnen moeten 2 intercity's en minimaal 2 stoptreinen per uur gaan rijden; ook op de lijn Zwolle - Groningen. Hierdoor kunnen ook de overige trein,- en busaansluitingen fors verbeterd worden.

Nieuwe stations


Ook moeten er nieuwe stations komen in Assen Noord, Assen Zuid en Staphorst. De tijdelijke halte Euroborg in Groningen moet een permanent station worden.

Toekomst


In het Nieuwe Spoorplan staat ook een nieuwe spoorlijn Groningen - Heerenveen met een station in Drachten en het doortrekken van de onlangs heropende spoorlijn naar Veendam over Stadskanaal naar Emmen.

De minister neemt na de zomer een besluit over aanbesteding of onderhands gunnen aan de NS van het hoofdspoorwegnet.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.