Geld voor noordelijk spoorknooppunt mogelijk geschrapt

DALFSEN - Het kabinet wil mogelijk niet meer investeren in de verbetering van de spoorlijnen vanuit het noorden naar Zwolle.
Daarmee komt ook investeren in het spoorknooppunt bij Herfte tussen Zwolle en Meppel in gevaar. Dat heeft minister Melanie Schultz van verkeer de noordelijke provincies laten weten.
In Herfte komen de spoorlijnen van Groningen/ Leewarden en Emmen bij elkaar en dat levert een flessenhals op die nu al overbelast is, zegt spoorbeheerder ProRail. Omdat zowel de NS als Arriva vanaf 9 december meer treinen willen laten rijden wordt het nog krapper op het spoor tussen Meppel en Zwolle. Dat zegt de Drentse gedeputeerde van verkeer Henk Brink.
Volgens NS-regiodirecteur Arjan Bleeker past de nieuwe dienstregeling nu wel, maar dan moet er niks mis gaan. De treinen van de NS gaan van drie keer per uur naar vier keer per uur tussen Zwolle en Groningen. Arriva neemt de lijn Emmen - Zwolle over en gaat in de spits vier keer per uur rijden tussen Coevorden en Zwolle, dat is nu twee keer. Daarbij komt nog de wens van de Euroterminal in Coevorden en de Bentheimer Eisenbahn om in de toekomst het aantal goederentreinen uit te breiden. De NS gaat vanaf 2015 meer treinen inzetten tussen Zwolle – Meppel en Leeuwarden en dat past volgens Bleeker allemaal echt niet op het huidige spoor.
De noordelijke PvdA-statenleden trekken over de kwestie aan de bel bij staatssecretaris Wilma Mansveld van infrastructuur. Ook willen ze samen met de noordelijke VVD-statenleden samen optrekken om het probleem bij Herfte op te lossen.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.