Hoogeveen pakt strijdbijl weer op: 'Houding NS halsstarrig'

Jan Steenbergen (Rechten: RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel)
Jan Steenbergen (Rechten: RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel)
HOOGEVEEN - Hoogeveen pakt de strijdbijl met de NS weer flink op om alsnog een rechtstreekse treinverbinding met de Randstad te krijgen. Dat is de reactie van wethouder Jan Steenbergen nu de NS meteen het Hoogeveense alternatief voor een IC-station als 'onmogelijk' bestempelt.
'NS is halsstarrig'
"Halsstarrig, ze willen gewoon niet meewerken." Dat is kort en bondig hoe de Hoogeveense wethouder Jan Steenbergen tegen de houding van de Nederlandse Spoorwegen aankijkt. Hoogeveen kwam gisteren met een alternatief voor een intercitystation: laat stoptreinen vanuit Groningen na Zwolle gekoppeld aan de intercity door rijden naar de Randstad. En op de terugweg precies andersom. Maar NS-regiodirecteur Ineke van Gent reageerde meteen dat het Hoogeveense plan "onmogelijk" is. Waarom legde ze gisteren
.
In 2011 ook al besproken
Volgens de NS is het model van koppelen van stoptreinen en intercity's en de onmogelijkheid daarvan in 2011 ook al besproken met de gemeente Hoogeveen en de provincie. "Het is nu 2014 en wij denken dat de situatie inmiddels veranderd is. Bovendien schermt de NS steeds met resultaten uit eigen NS-onderzoek, maar krijgen wij dat niet te zien", aldus Steenbergen.
Hoogeveen doet nu zelf onderzoek
Onderzoeksbureau Mobycon is inmiddels in opdracht van zowel B&W als gemeenteraad van Hoogeveen met een nieuw onderzoek naar het IC-alternatief begonnen. Steenbergen verwacht dat het onderzoek in vier tot zes weken klaar is. Als uit het rapport blijkt dat het Hoogeveense IC-alternatief wél mogelijk is, willen B&W proberen met steun van omliggende gemeenten, de provincie en reizigersorganisaties een lobby te starten bij staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.