Super Zaterdag moet centrum Hoogeveen redden

HOOGEVEEN - Het CDA in Hoogeveen heeft een plan bedacht om het centrum van Hoogeveen te redden, namelijk een Super Zaterdag. Deze Super Zaterdag moet het dalend aantal winkelende mensen in het centrum van Hoogeveen stoppen. De uitgaven per persoon moeten omhoog, maar dan moet het wel aantrekkelijker worden gemaakt om langer in het centrum te blijven.
Beste binnenstad

De verkiezing van Hoogeveen tot beste binnenstad een paar jaar terug was een lichtpuntje, maar het winkelcentrum van Hoogeveen heeft het zwaar. De economische crisis van de afgelopen jaren en een groeiend aantal inkopen via internet eisen hun tol. Volgens het
geven inwoners van de regio Hoogeveen 19 procent minder uit aan niet-dagelijkse boodschappen.
Wat is Super Zaterdag?
CDA-raadslid Erik Jan Kreuze. "Winkels, horeca en het culturele uitgaansleven moeten meer samenwerken. Openingstijden van winkels en de markt moeten op een aantal zaterdagen worden verlengd."
"Wij willen opnieuw in te richten pleinen in de Hoofdstraat met grote terrassen waarop 's middags al een voorproefje te zien is van bijvoorbeeld bands of optredens die 's avonds in de Tamboer optreden. Het publiek moet verleid worden niet na het winkelen naar huis te gaan, maar te blijven om een hapje te gaan eten en dan het culturele uitgaansleven in te duiken."

Gratis parkeren

Volgens het CDA moet de gemeente ook een aantal voorwaarden scheppen: parkeren moet op een deel van de Super Zaterdag gratis worden of met flinke korting. Verder moet er geen belasting worden geheven op het uitbouwen van grotere terrassen. Ook moet de WOZ-belasting vervallen voor lokale ondernemers die op de Super Zaterdagen in leegstaande winkelpanden tijdelijke winkels beginnen.
Ondernemers: goed plan!
Ondernemers zien het plan voor de Super Zaterdag wel zitten, denkt Arie Veldman van Veldman Mode. Veldman is voorzitter van de ondernemersvereniging Tamboerpassage en bestuurslid van Winkelhart Hoogeveen en het Centrummanagement. "Ik ben er voor de voorgestelde samenwerking tussen winkeliers, horeca en de Tamboer en ik weet ook zeker dat ondernemers daarin willen bijdragen."
Maar ondernemers moeten ook zelf iets doen om winkelen aantrekkelijker te maken. Veldman doelt dan op het potje met kleingeld bij zijn kassa. Daar mogen zijn klanten zelf hun parkeergeld uit halen. "Maar gratis parkeren is beter, want betaald parkeren vind niemand leuk."
Aantrekkelijker en onderscheidend
Hoogleraar e-marketing Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit van Rotterdam vind de invoering van een Super Zaterdag een goed plan. Molenaar is een autoriteit op zijn gebied en helpt verschillende gemeenten om hun winkelcentra aantrekkelijker te maken.
"Voorwaarde is dat je het zo aantrekkelijk maakt dat de consument langer blijft in het centrum, want er wordt dan automatisch meer uitgegeven. En het aantrekkelijk maken doe je door je te onderscheiden van andere winkelcentra."

Belevingsonderzoek

De hoogleraar denkt dat Hoogeveen wel een belevingsonderzoek moet houden onder het winkelend publiek. "Wat wil de consument om langer te blijven? Weten is meten, anders maak je te veel een plan op onderbuikgevoel. En als je actie hebt ondernomen, doe na een aantal maanden weer onderzoek om te kijken of je op de goede weg bent."
Gemeente heeft groot belang
Molenaar benadrukt het belang dat vooral de gemeente heeft bij een goed lopende binnenstad. "De gemeente heeft er veel inkomsten aan in de vorm van belastingen. Als er minder winkels komen, komt er ook minder WOZ binnen. Als het winkelgebied achteruit gaat, daalt op lange termijn de waarde van de panden en dus ook de WOZ-inkomsten."
Internet is bedreiging
Een grote bedreiging voor winkels is het groeiend aantal aankopen via internet. In 2015 kocht 53 procent van de Hoogeveners producten via het internet, nu is dat al tachtig procent. Zo blijkt uit het Koopstromenonderzoek. Hoogleraar Cor Molenaar: "Dus moet je in de winkels iets anders of meer bieden dan via internet. Doe je hetzelfde dan ben je kansloos."
Behalve de bedreiging van internet zijn volgens Molenaar ook de sterk gekrompen marges op producten een bedreiging voor het voortbestaan van fysieke winkels.

Nieuwe winkels

Er zijn ook wat lichtpuntjes: er komen al mondjesmaat onderscheidende winkels in het centrum van Hoogeveen bij. Zoals een ijs- en chocoladebar, een modelbouwspecialist en zelfs de groenteboer die uit veel stadscentra verdreven is komt binnenkort terug. En volgens Arie Veldman heeft Hoogeveen een relatief trouw winkelpubliek. "Die moeten we koesteren en daar moeten we meer mee en voor doen."
Maar dat alleen is onvoldoende zegt Molenaar. Steden als Hoogeveen moeten zich echt meer gaan onderscheiden anders komt het niet goed met de fysieke winkels."
Het plan voor de invoering van een Super Zaterdag komt vanavond via een motie van het CDA in de Hoogeveense gemeenteraad aan de orde.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.