Gemeente wil Hoogeveense Super Zaterdag onderzoeken

HOOGEVEEN - De gemeente Hoogeveen gaat het instellen van een Super Zaterdag in het winkelcentrum onderzoeken. Dat heeft de gemeenteraad vanavond besloten.
Het CDA had via een motie opgeroepen tot het instellen van een Super Zaterdag om de terugloop van winkelend publiek en de winkelleegstand te stoppen. Het college van B&W van Hoogeveen neemt die motie over en gaat onderzoek doen.
Wat is Super Zaterdag?
Het CDA-plan behelst een samenwerking tussen winkels, horeca en het culturele uitgaansleven. Openingstijden van winkels en de markt moeten op een aantal zaterdagen worden verlengd.
Op de opnieuw in te richten pleinen in de Hoofdstraat met grote terrassen komen waarop 's middags al een voorproefje te zien is van bijvoorbeeld bands of optredens die 's avonds in de Tamboer optreden. Het publiek moet verleid worden niet na het winkelen naar huis te gaan, maar te blijven om een hapje te gaan eten en dan uit te gaan.
In de CDA-motie staan een aantal voorwaarden die de invoering van Super Zaterdag tot een succes moeten maken: parkeren moet op een deel van de Super Zaterdag gratis worden of met flinke korting. Verder moet er geen belasting worden geheven op het uitbouwen van grotere terrassen. Ook moet de WOZ-belasting vervallen voor lokale ondernemers die op de Super Zaterdag in leegstaande winkelpanden tijdelijke winkels beginnen.
B&W en raad gaan voor onderzoek
Wethouder Anno Wietze Hiemstra sprak van een sympathieke motie. "Alles wat kan bijdragen aan meer klanten in het winkelcentrum is welkom, dus wij gaan onderzoek doen." De hele gemeenteraad was voor de motie die door B&W werd overgenomen en dus niet in stemming hoefde te worden gebracht.
Een aantal partijen vroeg zich wel af wat de gevolgen voor de gemeentelijke begroting zullen zijn als de gemeente kortingen gaat geven op parkeren en belastingen. Onderzoek moet uitwijzen of Super Zaterdag haalbaar is.
Koopstromenonderzoek: minder besteding in Hoogeveense winkels
Volgens het Koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2015 geven inwoners van de regio Hoogeveen 19 procent minder uit aan niet-dagelijkse boodschappen. Een grote bedreiging voor winkels is het groeiend aantal aankopen via internet. In 2015 kocht 53 procent van de Hoogeveners producten via het internet, nu is dat al tachtig procent. Zo blijkt uit het Koopstromenonderzoek.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.