Opnieuw onderzoek naar penibele situatie Groningen Airport Eelde
EELDE - Het jaar 2015 mag voor Groningen Airport Eelde een goed jaar zijn geweest met een record aantal passagiers. De toekomst van de luchthaven ziet er minder rooskleurig uit dan verwacht. Daarvoor heeft de Raad van Commissarissen de aandeelhouders gewaarschuwd.
Deze sombere toekomstverwachting is voor de aandeelhouders reden om een eigen onderzoek te doen naar hoe het verder moet met de Drentse luchthaven. Eelde heeft te maken met stijgende kosten voor bijvoorbeeld de beveiliging. De inkomsten blijven achter, omdat de passagiersaantallen en vluchten bijna niet groeien.
Veel onzekere factoren
Groningen Airport Eelde heeft bovendien te maken met onzeker factoren als de kosten voor de luchtverkeersleiding. Die kosten kunnen oplopen tot ruim twee miljoen euro. En dan is er ook nog de bouw van Lelystad Airport. Dat moet de overloop worden van Schiphol. Het gevolg is mogelijk dat vakantiecharters naar Lelystad vertrekken en er voor Airport Eelde weinig over blijft.
Groningen Airport Eelde heeft bovendien te maken met onzeker factoren als de kosten voor de luchtverkeersleiding. Die kosten kunnen oplopen tot ruim twee miljoen euro. En dan is er ook nog de bouw van Lelystad Airport. Dat moet de overloop worden van Schiphol. Het gevolg is mogelijk dat vakantiecharters naar Lelystad vertrekken en er voor Airport Eelde weinig over blijft.
Gedeputeerde Ard van der Tuuk: "Het zijn moeilijke omstandigheden in de luchtvaart. Wij vinden dat wij als aandeelhouders ons goed moeten voorbereiden op de toekomst. Dat willen we doen op basis van dit onderzoek." Volgens Van der Tuuk moeten alle feiten op tafel komen om een discussie te kunnen voeren.
Financiële reserve is straks op
Het onderzoek bestaat uit een analyse van verschillende scenario's. Zo wordt gekeken naar groei, de situatie zoals het nu is, krimp van de activiteiten op de luchthaven en een faillissement. Van der Tuuk zegt dat er geen sprake is van een faillissement, maar de bodem van de reserves komt in zicht. Volgens de Drentse gedeputeerde moet je daarom ook kijken naar de consequenties van een faillissement.
In een rapport van de directie van Groningen Airport Eelde uit 2013 staat dat de ondergrens van wat aan reservekapitaal nodig is, in 2019 wordt bereikt. De Raad van Commissarissen en de directie hebben dat bijgesteld. De bodem wordt in 2017 al bereikt. "Maar dan hebben we nog voldoende om een jaar lang de exploitatie te bekostigen en financiële tegenvallers op te vangen", zegt directeur Marco van de Kreeke van het vliegveld.
Faillissement reëel volgens VOLE
De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde, VOLE, is blij met het onderzoek. "Dat hebben wij altijd bepleit", zegt voorzitter Jan Wittenberg. "Optimistische prognoses hebben altijd geprevaleerd. Dat blijkt niet de waarheid te zijn. Zoals wij nu aankijken tegen de feiten, zien wij niet waar de toekomst vandaan moet komen. Al drie jaar lang maakt het vliegveld geen enkele groei door". Volgens VOLE is de baanverlenging voor niets geweest en is 50 hectare cultuurlandschap opgeofferd.
De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde, VOLE, is blij met het onderzoek. "Dat hebben wij altijd bepleit", zegt voorzitter Jan Wittenberg. "Optimistische prognoses hebben altijd geprevaleerd. Dat blijkt niet de waarheid te zijn. Zoals wij nu aankijken tegen de feiten, zien wij niet waar de toekomst vandaan moet komen. Al drie jaar lang maakt het vliegveld geen enkele groei door". Volgens VOLE is de baanverlenging voor niets geweest en is 50 hectare cultuurlandschap opgeofferd.
Het onderzoek is nog voor de zomer klaar. Dan zal er een discussie worden gevoerd in de provinciale en gemeentelijke politiek.