Diaconessenhuis probeert patiënt voor zich te winnen met advertentie

MEPPEL/HOOGEVEEN/EMMEN - Het Isala Diaconessenhuis in Meppel gooit iets nieuws in de strijd om de patiënt voor zich te winnen: een advertentie waarin het zichzelf vergelijkt met andere ziekenhuizen.
In de Hoogeveensche Courant plaatste het ziekenhuis een advertentie waarin staat dat patiënten met een budgetzorgpolis van Zilveren Kruis Achmea in het Diaconessenhuis beter af zijn dan in Ziekenhuis Bethesda in Hoogeveen of het Scheperziekenhuis in Emmen.

Vergelijking
Volgens de advertentie krijgen patiënten uit Hoogeveen en Emmen met een budgetpolis niet alle zorg vergoed en in Meppel wel. In Meppel hoeven ze niet bij te betalen. We kennen deze vorm van vergelijkende reclame al bij supermarkten en opticienketens, maar vergelijkende reclame tussen zorginstellingen in het Noorden kenden we nog niet.

Patiënten aantrekken
Projectleider Marketing Jan Nabers van Isala (ziekenhuizen Zwolle en Meppel): "Wij zijn deze campagne begonnen om twee redenen: de ene is het teruglopend aantal patiënten. Deze landelijke trend zien we ook bij onze ziekenhuizen en we willen graag patiënten behouden en aantrekken. De tweede reden is patiënten wijzen op de mogelijkheden van onze ziekenhuizen."

Feitelijk onjuist
Bestuurder Marcel Kuin van Treant Zorggroep (ziekenhuizen Hoogeveen, Emmen en Stadskanaal) is niet blij met de vergelijkende reclame van Isala. "De tekst van de advertentie is deels feitelijk onjuist. In de budgetpolis wordt bovendien wel veel zorg volledig vergoed, bijvoorbeeld alles voor kinderen onder de 18 jaar."

Budgetzorgpolissen zijn slecht
"Bovendien hebben wij een bewuste keuze gemaakt om geen contract af te sluiten met Zilveren Kruis Achmea over hun budgetpolis", aldus Kuin. "Budgetpolissen zijn slecht voor de zorg want zowel ziekenhuizen als de patiënten krijgen minder vergoed van de zorgverzekeraars."

"Bovendien ontstaat door deze polissen een oneerlijk systeem", vindt Kuin. "Jonge mensen met weinig zorgvraag brengen via deze polissen minder geld bij de zorgverzekeraars in het laatje, waardoor de polissen voor bijvoorbeeld ouderen met meer zorgvraag duurder worden. Dat is de bijl aan de wortel van de solidariteit."

Transparant zijn
Nabers van Isala reageert: "Wij willen transparant zijn over de zorg die we bieden. De zorgmarkt is zo veranderd dat patiënten door de bomen het bos niet zien. Dus moeten we ze dat niet alleen vertellen ín het ziekenhuis, maar ook voordat ze naar ons ziekenhuis komen."

Steek geen geld in marketing maar in de zorg
Voor Kuin van Treant is het duidelijk: "Dit is een gevolg van marktwerking in de zorg. Zorgverzekeraars kregen het verwijt dat ze te veel geld aan reclame uitgeven, dat doen ze nu minder. Ziekenhuizen moeten niet nu zelf meer geld gaan steken in marketing, want dat is geld wat aan zorg besteed moet worden. Bovendien als je wilt concurreren doe dat dan niet op de prijs maar op de kwaliteit."

Deel dit artikel: