Twee jaar verkeershinder door autotunnel bij station Assen

ASSEN - De Overcingellaan staat straks twee jaar lang compleet op zijn kop, maar daarna heeft Assen ook wat. Een autotunnel van 170 meter voor het nieuwe stationsgebouw langs, met daar bovenop een autoluw stationsplein.
In april gaat de schop de grond in, voor het eerste deel van de autotunnel in de doorgaande weg langs het NS-station.

Station blijft bereikbaar
Het noordelijke deel van de Overcingellaan tot aan de Stationsstraat gaat dan een jaar dicht, maar het station blijft bereikbaar.

Ook het Rolderdek, het viaduct over de Roldertunnel, wordt dan aangepakt. Dat krijgt een grondige metamorfose, want het viaduct wordt vierbaans. Daarmee sluit het Rolderdek straks naadloos aan op de nieuwe vierbaans Industrieweg.

Zuidelijke deel
Een jaar later volgt het zuidelijke stuk van de autotunnel en die komt in het zuidelijke deel van de Overcingellaan en de Europaweg-Zuid.

Volgens wethouder Harmke Vlieg is de autotunnel zeer bewust in twee fasen geknipt omdat het NS-station hoe dan ook bereikbaar moet zijn. In het voorjaar van 2018 moet de hele klus klaar zijn.

200 miljoen
Uiteindelijk kost de hele ingreep rond het Stationsgebied tweehonderd miljoen euro. Daarvoor krijgt Assen een nieuw stationsgebouw, meer spoorverbindingen met Groningen, de autotunnel en het stationsplein.

Lees ook: Units voor tijdelijk stationsgebouw Assen geplaatst

Assen Slim Bereikbaar
In verband met alle verkeershinder op de drukke noord-zuid-verbinding aan de oostkant van de stad, en tegelijkertijd de aanleg van bruggen over het weer te bevaren Kanaal, heeft de gemeente Assen op de website over de Florijnas het programma Assen Slim Bereikbaar in het leven geroepen. Daarop zijn alle omleidingsroutes aangegeven.

Volgens wethouder Harmke Vlieg zal er zeker de nodige hinder zijn. "maar we doen er alles aan, om mensen zoveel mogelijk op de goede route te zetten. En er is richting het station dik twee jaar overlast, maar we krijgen er wel iets moois voor terug. Assen is dan klaar voor de toekomst."
Deel dit artikel: