Spoorfietsen in Overijssel in plaats van in Drenthe

SCHOONEBEEK - Hij wilde graag een bedrijfje in recreatief spoorfietsen beginnen op de oude NAM-spoorlijn bij Schoonebeek, maar dat mislukte. Nu is het ondernemer Chris Rijff wel gelukt om de oude Akzo-lijn in Hengelo te kopen.
Met de oude NAM-spoorlijn tussen Schoonebeek en Nieuw-Amsterdam liep het slecht af. Spoorbeheerder ProRail verkocht het tracé aan een sloper en inmiddels is de afbraak van de spoorlijn in volle gang.
In Hengelo lukt het wel
In Hengelo gaat Rijff samen met initiatiefnemer Jurriaan Knol en het bedrijf Rail Pleasure de oude goederenspoorlijn van AkzoNobel in Hengelo gereedmaken voor een toeristisch spoorfietsbedrijf. De gemeente Hengelo is koper van de spoorlijn en gaat een deel van de grond gebruiken. Op het spoor zelf moeten dagtoeristen vanaf komende zomer met railfietsen kunnen fietsen.
Hoe het spoorfietsenbedrijf eruit moet gaan zien demonstreerde Rijff al eens voor RTV Drenthe op de oude NAM-lijn.
Korter lijntje
De Akzo-spoorlijn is met 2,5 kilometer een stuk korter dan de voormalige NAM-spoorlijn bij Schoonebeek, die zes kilometer kilometer was. Spooraannemer Strukton zal de Akzo-lijn nog een stukje gaan verlengen tot aan Twekkelo, net buiten Hengelo.
Hengelo heeft niet de primeur met een toeristisch spoorfietsenbedrijf. In Groesbeek bestaat het al. Daar kan gefietst worden over de 15,5 km lange spoorlijn naar het Duitse Kleve.
Lees meer hierover bij RTV Oost.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.