Hoogleraar ziet kansen voor Drentse molens: ‘Chinezen zijn er gek van’

NOORD-SLEEN - Giethoorn heeft ze al, hordes toeristen uit China. En dat zou ook in Drenthe kunnen, bijvoorbeeld door de Drentse molens beter te promoten. Dat zei hoogleraar regiomarketing Gert-Jan Hospers tijdens het eerste Drentse molencongres.
Het congres werd gehouden in Noord-Sleen en moet leiden tot een masterplan. “We moeten de molens samen beter in de markt zetten”, formuleerde voorzitter Geert Roeles van de Molenstichting Drenthe de gezamenlijke opdracht. Om de aanwezige vrijwilligers te prikkelen was een aantal deskundigen uitgenodigd, onder wie Hospers.

Chinezen
Volgens Hospers is het helemaal geen gekke gedachte om de molens onder de aandacht van de Chinese toerist te brengen. “Chinezen denken bij Nederland aan tulpen en molens, daar zijn ze gek van. En als je dan bedenkt dat het in Kinderdijk, waar de bekende molens staan, eigenlijk al te druk wordt, dan zou je als Drentse molens daar zeker iets mee kunnen. Vooral omdat de Chinezen al naar Giethoorn komen. Ze zien Nederland als één grote stad.”

'Beleven, ruiken en proeven'
Yvonne Corna van Marketing Drenthe hamerde vooral op het overbrengen van passie en beleving. “Je kunt een heel technisch verhaal houden over je molen en het ontstaan, maar mensen willen vooral beleven, ruiken en proeven.”

'Dichterbij'
Molenaar Henk Heijne van molen Grenszicht in Emmer-Compascuum vindt het congres inspirerend. Maar hij zet liever in op meer bezoekers uit de regio. “We verkopen bijvoorbeeld veel meel voor spekkedikken. Dat loopt heel goed, we hebben klanten uit de hele regio.”
Deel dit artikel: