Kosten luchtverkeersleiding voorlopig niet voor Groningen Airport Eelde

EELDE - Groningen Airport Eelde krijgt van staatssecretaris Sharon Dijksma meer tijd en ruimte om te zoeken naar manieren om de kosten voor de luchtverkeersleiding te verlagen. Ze vindt wel dat de luchthaven in de toekomst zelf verantwoordelijk is voor de kosten.

Nu is het zo dat de kosten voor de luchtverkeersleiding gedragen worden door alle vliegvelden in Nederland. Maar dat is tegen het zere been van de Schiphol Group, dat zijn de luchthavens Schiphol, Eindhoven, Rotterdam en Lelystad. Zij betalen nu mee aan de kosten van Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport. Dat willen ze niet langer.

Meer tijd om oplossing te zoeken
Dijksma is het daarmee eens, maar wil de twee overgebleven luchthavens meer tijd geven om tot kostenreductie te komen. Dus niet zoals gepland op 1 januari 2020, maar een aantal jaren later. Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport spelen geen enkele rol bij de verdeling van capaciteit van vluchten in Nederland, zegt Dijksma. Ze dienen alleen een regionaal belang: "Om die reden wil ik de regionale luchthavens en de regionale overheden zelf een grotere verantwoordelijkheid én meer ruimte en vrijheid geven bij de bekostiging en het vaststellen van het niveau van dienstverlening".

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur is een marktverkenning uitgevoerd. Daarin wordt duidelijk dat het aanbesteden van luchtverkeersleiding niet zomaar kan. Ook het gebruik van camera's en het op afstand begeleiden van vliegtuigen zijn nog lang niet gebruiksklaar.

Felle protesten uit het Noorden
Vanuit het Noorden is fel geprotesteerd tegen de werkwijze van de staatssecretaris en de wijze waarop de Schiphol Group te werk gaat. Volgens gedeputeerde Henk Brink gaat het zelfs om centenwerk en is het veranderen van de rekenmethode duurder dan het laten zoals het is.

Inmiddels is op Groningen Airport Eelde begonnen met de installatie van een systeem waarbij vliegtuigen door de luchtverkeersleiding op Schiphol kan worden begeleid. Dat scheelt in kosten. Dit systeem wordt na de zomer in de praktijk getest.
Deel dit artikel: