Grote Drentse huisartsenposten niet snel genoeg bereikbaar

Onder andere in Assen wordt de telefoon niet altijd binnen twee minuten beantwoord (Rechten: archief RTV Drenthe)
Onder andere in Assen wordt de telefoon niet altijd binnen twee minuten beantwoord (Rechten: archief RTV Drenthe)
ASSEN - De telefonische wachttijden bij de grote huisartsenposten in Drenthe zijn te lang. Tegelijkertijd zit in Drenthe ook een van de weinige huisartsendiensten die de telefoon wel altijd snel opneemt.
Dat concludeert de
op basis van eigen
. Het onderzoek gaat alleen over de niet-spoedlijn van de huisartsenpost. Huisartsenposten verlenen buiten kantoortijden de zorg die niet tot de volgende dag, of tot na het weekend, kan wachten.

Meppel, Assen, Hoogeveen en Emmen

Voor het onderzoek belde de Consumentenbond twintig keer met de niet-spoedlijn van veertig huisartsenposten in Nederland. De Centrale Huisartsendienst Drenthe, die de telefoon opneemt voor de huisartsenposten in Emmen, Meppel, Assen en Hoogeveen, scoort niet zo goed. Twaalf van de twintig telefoontjes werden niet binnen twee minuten beantwoord.

Wachttijd

Daarmee slaagt de dienst er niet in om aan haar eigen standaard te voldoen. Huisartsenposten willen namelijk dat 75 procent van de telefoontjes binnen twee minuten beantwoord worden. Het is niet duidelijk hoe lang de wachttijd gemiddeld is bij de Centrale Huisartsendienst Drenthe.

Goede score in Zuidwest Drenthe

Bij de Dienstenstructuur Zuidwest Drenthe Noordwest Overijssel, die de telefoon beantwoordt voor huisartsen in Diever, Dwingeloo, Havelte, Frederiksoord, Vledder, Giethoorn en Nijeveen, werd alle keren dat de consumentenbond belde, binnen twee minuten opgenomen. De dienstenstructuur is daarmee een van de twee diensten in Nederland die alle twintig telefoontjes binnen twee minuten beantwoord.

Zorgen

De huisartsenposten en branchevereniging InEen maken zich zorgen over de telefonische bereikbaarheid van de huisartsenposten. In een rapport beschrijft InEen dat het afgelopen jaar meer mensen een beroep deden op de huisartsenposten met meer dringende klachten.
“We merken dat het gaat knellen en kunnen de druk op de telefonische bereikbaarheid niet los zien van de toenemende zorgvraag in relatie tot de beschikbare mensen en middelen”, zegt InEen directeur Anoeska Mosterdijk. "Onze inschatting op grond van signalen van huisartsenposten is dat er sprake is van een toename van kwetsbare patiëntengroepen, zoals kwetsbare ouderen en mensen met psychische klachten, die nu langer thuis wonen."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.