'Alle toekomstscenario's vliegveld Eelde kosten geld'

EELDE - De politiek in Drenthe en Groningen zal de komende tijd de nodige discussies voeren over de toekomst van Groningen Airport Eelde.
Nog voor het eind van dit jaar moeten ze duidelijk maken welke toekomst ze zien voor de Drentse luchthaven. Inwoners van de twee provincies kunnen hun mening ook kwijt.

Toekomstscenario's

Vanmiddag presenteerden de aandeelhouders, de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Tynaarlo, Assen en Groningen, een onderzoeksrapport over de Drentse luchthaven. Daarin staan drie scenario's voor de toekomst.
Het eerste scenario is dat de luchthaven wordt afgebouwd tot een voor de vliegsport en zakenvliegtuigen. Dit naar het voorbeeld van vliegveld Teuge bij Apeldoorn. Dit scenario kost arbeidsplaatsen. Gratis is het niet, want van de aandeelhouders wordt een bedrag van zo'n tien miljoen euro gevraagd.

Veel of weinig investeren

Het tweede scenario is doorgaan op dezelfde voet als nu. Het aantal vakantievluchten neemt af, er verdwijnen arbeidsplaatsen en het kost de aandeelhouders ruim 28 miljoen euro in tien jaar tijd. Dat is geld dat nodig is voor de exploitatie en investering in bijvoorbeeld de brandweer.
Een derde scenario gaat uit van een investering van 46 miljoen euro. Geld dat wordt gebruikt voor het aanpassen van de passagiersterminal, de brandweer en beveiliging. Verder wordt er tien miljoen euro in een routefonds gestort om nieuwe lijndiensten binnen te halen. Op dit moment zijn er alleen lijndiensten met Kopenhagen, Londen en Gdansk. Het moet de 'Toegangspoort voor Noord-Nederland' worden.
Er is door de onderzoekers niet gekeken naar sluiting van de luchthaven. "Daar gaan wij ook niet over", zegt gedeputeerde Cees Bijl. "Maar waar je ook voor kiest, alles kost geld."

Inspraak is flauwekul

Via een speciale website wordt het publiek opgeroepen om hun mening te geven. Maar of dat het gewenste resultaat oplevert? SP-Statenlid Ko Vester heeft zo zijn twijfels. "Het wordt weer helemaal niks. Het is een wassen neus dat we mee mogen praten." Uiteindelijk worden de reacties gebundeld en naar de gemeenteraden en Provinciale Staten worden gestuurd.
De aandeelhouders verwachten er veel van en roepen iedereen op een mening te geven op de website. De eerste reacties stromen inmiddels binnen. Van Statenlid Vester bijvoorbeeld. "Als ik moet kiezen, dan kies ik voor de optie van een klein vliegveld. Dan kunnen er nog zakelijke vluchten worden uitgevoerd, we kunnen er een dronevliegveld van maken en het zonnepark kan blijven bestaan."
Voor fractievoorzitter Casper Kloos van Leefbaar Tynaarlo is het nog geen uitgemaakte zaak. Hij voegt liever nog een mogelijkheid toe. "We moeten kijken naar vrachtvluchten."

Aandelen verkopen geen optie

In de gemeenteraad van Assen is meerdere keren gesproken over de verkoop van aandelen in Groningen Airport Eelde. De raad wil geen cent meer in de luchthaven stoppen. Maar de aandelen verkopen is waarschijnlijk geen optie, omdat die bijna geen waarde hebben. "We zijn nog steeds aandeelhouder, dus we moeten ook een mening hebben over de toekomstscenario's", zo zegt verantwoordelijk wethouder Albert Smit.
In de gemeente Tynaarlo speelt dezelfde discussie. Maar daar ligt het net even anders, omdat de luchthaven op grondgebied van Tynaarlo ligt en tot werkgelegenheid leidt. Wethouder Theun Wijbenga: "Voor ons is het vliegveld van belang. Daarom staat in ons collegeprogramma dat we aandeelhouder zijn en dat dat ook zo blijft." Wijbenga is blij met een uitspraak over de toekomst van de luchthaven. "Er zijn investeerders, maar we moeten duidelijkheid scheppen over de toekomst. Anders komen ze niet."

Beloften zijn nog nooit waar gemaakt

Fel tegenstander van investeren in de luchthaven is de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE). Volgens VOLE-voorzitter Jan Wittenberg is het een 'politiek getint rapport' geworden.
Wittenberg: "Groningen Airport Eelde heeft haar beloften nooit waargemaakt, waarom zou dat nu wel gebeuren? De omstandigheden zijn niet gunstiger geworden. Het vliegveld blijft een prestigeproject waarvan de kosten niet worden afgewogen met andere maatschappelijke uitgaven."

Openbare avond

De aandeelhouders hebben een avond georganiseerd op 24 oktober over de toekomstscenario's in de stad Groningen. Gedeputeerde Bijl: "Dat is een openbare avond, waar vragen gesteld kunnen worden. Ik roep betrokkenen ook op om daar naartoe te komen." Tot 6 november kunnen inwoners reageren. Daarna komen de vijf aandeelhouders met een voorstel richting de politiek.
Eind november staat de toekomst van Groningen Airport Eelde voor bespreking op de agenda van de gemeenteraden en de Staten. Op 14 december moeten Provinciale Staten van Drenthe en Groningen als eerste definitief beslissen. Een week later volgen de gemeenteraden van Groningen, Assen en Tynaarlo.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.