Ombudsman: Klachtenregeling Hoogeveen niet zorgvuldig

Het gemeentehuis in Hoogeveen (Rechten: archief RTV Drenthe)
Het gemeentehuis in Hoogeveen (Rechten: archief RTV Drenthe)
HOOGEVEEN - De gemeente Hoogeveen moet klachten veel beter afhandelen. Dat schrijft gemeentelijke ombudsman Maas van Egdom in zijn onderzoeksrapport over klachten van een 46-jarige inwoner van Pesse.
De man diende het afgelopen jaar zeven klachten in bij de gemeente. Het ging om klachten tegen bepaalde ambtenaren, over het afwijzen van een arbeidstrajectplan en over het niet doorsturen van mails.
De ombudsman concludeert dat zes van de zeven klachten niet tijdig zijn behandeld. Bij één klacht duurde het bijna een jaar terwijl de termijn maximaal tien weken is.

Ernstig tekortgedaan

De ombudsman concludeert dat de klager in dit geval ernstig tekort is gedaan door de manier waarop Hoogeveen de klachten heeft behandeld. De klager is blij met het rapport van de ombudsman.
"Hoewel de ombudsman lang niet al mijn klachten gegrond heeft verklaard ben ik toch tevreden over het rapport. Het is nu inzichtelijk gemaakt dat de gemeente Hoogeveen onbetrouwbaar is wat betreft het naleven van klachtenprocedures."

Jarenlang conflict

De inwoner van Pesse heeft al jaren een conflict met de gemeente Hoogeveen over zijn uitkering. De man kreeg begin dit jaar een voorwaardelijk gevangenisstraf van zes weken opgelegd voor onder meer smaad en belediging van burgemeester Karel Loohuis en ambtenaren van de gemeente. Ook kreeg hij een verbod om de gemeentelijke gebouwen binnen te komen.

Schandpaal

De klager was in 2015 zo kwaad op de gemeente dat hij een ambtenaar van sociale zaken aan de schandpaal nagelde. Hij stuurde een mail naar verschillende media en andere instanties met daarin een foto en telefoonnummer van de vrouw. Als begeleidende tekst stond in de mail 'De hoer van Hoogeveen, die alle armen met plezier naait'.

Beterschap beloven

De ombudsman roept het college van burgemeester en wethouders van Hoogeveen op de inwoner van Pesse verontschuldigingen aan te bieden en beterschap te beloven.
Daarnaast staat in het onderzoeksrapport dat de bereikbaarheid van de ombudsman veel beter moet. Klachten komen nu niet direct bij de ombudsman terecht, terwijl hij dat wel zou willen. De gemeente moet daarvoor dringend voorzieningen treffen.
De gemeente kan verder niet reageren op de uitkomsten omdat het rapport nog niet in het college is besproken.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.