'Ik moet bereikbaar zijn voor een bevalling, maar vaak ben ik dat niet'

EMMEN - "Ik moet 24 uur per dag bereikbaar zijn. Maar in negen van de tien gevallen ben ik dat niet", zegt Janny Witvoet uit Emmen.
Witvoet heeft een eigen kraamzorgorganisatie. Vooral 's avonds en 's nachts is het belangrijk goed bereikbaar te zijn. Maar juist op die momenten is het bereik het slechtst, tot grote frustratie van Witvoet. 

Gemiste oproepen
"Soms kan ik de gemiste oproepen niet goed terugzien. Op dat soort momenten moet ik alle kraamhulpen bellen om te vragen of ze zijn opgeroepen voor een bevalling. Je kunt je voorstellen dat dat me met name 's nachts niet in dank wordt afgenomen."

Ook cliënten van de kraamorganisatie hebben last van het slechte bereik. Een van hen is Esther Bleeker. Ze is hoogzwanger en moet de organisatie bellen als de bevalling begint. "Op zo'n moment moet ik ze kunnen bereiken. Dus als dat niet lukt word ik daar heel onrustig van."

Investeren in bereikbaarheid
Emmen krijgt gemiddeld een 6,1 voor het mobiele bereik, blijkt uit een enquête van de regionale omroepen en de NOS. Dat is een stuk hoger dan in Westerveld: die gemeente komt niet verder dan een 3,6. Inwoners van Westerveld zijn daarmee het minst tevreden. 

KPN heeft de toezegging gedaan te investeren in mobiele bereikbaarheid in de grensstreek. De komende jaren worden nieuwe masten geplaatst en oude masten aangepast om het bereik te vergroten.
Deel dit artikel: