Het koopwonder van Klazienaveen

KLAZIENAVEEN - Het winkelcentrum van Klazienaveen doet het erg goed. En dat is opmerkelijk. Het is het enige winkelgebied in Drenthe waar de omzet de afgelopen jaren steeg, terwijl op andere plekken winkels minder verdienden door de crisis en veranderend consumentengedrag.
De omzet van de Klazienaveense winkeliers steeg tussen 2010 en 2015 met achttien procent.
Dat blijkt uit het Koopstromen onderzoek.

De grootste stijging van de Klazienaveense omzet zat in de dagelijkse boodschappen: 26 procent en dat is vergeleken bij andere Drentse plaatsen enorm. Maar wat nog meer bijzonder is: overal daalt de aanschaf niet dagelijkse boodschappen, behalve in het veendorp. Daar groeit de omzet met 6 procent. In totaal steeg de omzet in Klazienaveen de afgelopen vijf jaar met 15 miljoen euro.

Winkels draaien niet alleen op eigen bevolking
"Uit drie onderzoeken blijkt dat Klazienaveners in hun eigen dorp winkelen en dat er weinig afvloeiing naar buiten is. Dus trouwe eigen inwoners. Tegelijk is wel wel veel toevloeiing van omliggende dopen en een deel van Emmen-Zuid, omdat je vanaf daar net zo snel in Klazienaveen bent als in hartje Emmen", zegt handelsverenigingvoorzitter Dick Foorthuis.

Supermarkten zorgen voor loop naar speciaalzaken
Misschien is dit wel het geheim van Klazienaveen: het grote aantal supermarkten vlakbij het centrum (en gratis parkeren) zorgt voor veel toeloop, ook in het centrum. En daar zijn relatief weinig grote winkelketens en veel eigen winkeliers met speciaalzaken. "Speciaalzaken zijn spannender dan een winkelketen want er is een ander productaanbod", zegt Foorthuis.

Niet bang voor meer winkels
Waar andere winkelcentra vanwege de leegstand beginnen te denken aan afstoten van winkels en het compacter maken van het winkelgebied is het winkelaanbod in Klazienaveen nog groeiende. Vlak voor de crisis werd het nieuwe winkelcentrum Het Schip gebouwd en inmiddels staat een paar honderd meter verder een tweede 'schip' met winkels. "Wij zijn niet bang geweest dat er teveel vierkante meters kwamen, wij hebben de filosofie: hoe meer aanbod, hoe groter de aantrekkingskracht van Klazienaveen", aldus Foorthuis.

Aantrekkingskracht die volgens de voorzitter ook groter geworden is, omdat beide 'schepen' gebouwd zijn waar vroeger het Van Echtenskanaal lag: "Van twee winkellinten aan beide zijden is er door de twee gebouwen meer een kernwinkelgebied ontstaan."