Drent heeft wel wat over voor Groningen Airport Eelde

EELDE - Groningen Airport Eelde mag best geld kosten. Bovendien hoort de luchthaven bij Noord-Nederland en moet er alles aan gedaan worden om het in de benen te houden. Dat blijkt uit een enquête van RTV Drenthe die is uitgevoerd door bureau Enigma uit Groningen.
Deze week wordt er in de Provinciale Staten van Drenthe gesproken over de toekomst van de Drentse luchthaven. Het college van gedeputeerde staten is voor een forse investering van zo’n 30 tot 46 miljoen euro de komende tien jaar. De provinciale politiek steunt het college daarin. Maar hoe die steun er uit komt te zien is nog niet duidelijk. Ook het investeringsbedrag niet.

Drenten vliegen regelmatig

Uit het onderzoek blijkt dat wij met z’n allen regelmatig vliegen. Gemiddeld elk jaar wel een keer. Hoe hoger opgeleid, hoe meer er gevlogen wordt. De veronderstelling is dat Schiphol de grootste trekker is van passagiers. Ook de Duitse luchthavens pakken nogal wat reizigers af van Eelde. Maar dat blijkt onder de respondenten mee te vallen. Schiphol en Groningen Airport Eelde pakken ongeveer evenveel Drentse passagiers. Luchthavens als Weeze en Bremen komen niet verder dan een paar procent. Eerdere onderzoeksrapporten zeggen dat de trek naar Duitse luchthavens en Schiphol groter is.
88 procent van de deelnemers aan het onderzoek vindt het belangrijk dat het Noorden een vliegveld houdt. 83 procent vindt zelfs dat Noord-Nederland niet zonder kan. 77 procent vindt de luchthaven een basisvoorziening waar nou eenmaal jaarlijks budget voor vrijgemaakt moet worden. Een grote meerderheid (78 procent) is het eens met het besluit van de aandeelhouders om van Groningen Airport Eelde de toegangspoort van het Noorden te maken. Wel moet er gewerkt worden aan de bereikbaarheid van de luchthaven met het openbaar vervoer.

Alleen via Kopenhagen als het niet te duur is

Sinds kort is het mogelijk om via de luchthaven van Kopenhagen de wereld over te vliegen. Dit als alternatief voor de reis naar Schiphol. Een prima idee, zo blijkt uit het onderzoek. Maar dan moeten prijs en reistijden wel vergelijkbaar zijn met die van Schiphol. Er is dan ook twijfel of ondervraagden voldoende gebruik gaan maken van de hub. Een meerderheid zegt ‘misschien’ deze lijnverbinding te willen gebruiken.
De vluchten naar Kopenhagen zijn op dit moment nog lang niet vol. De vindbaarheid in boekingssystemen op internet is lastig. Reisbureaus zeggen ook moeite te hebben om de juiste prijzen en tijden te vinden. Bovendien is het nog steeds niet mogelijk om er op elke vlucht voor te zorgen dat je bagage automatisch naar het volgende vliegtuig wordt gebracht.
Reizigers zeggen de prijs van een ticket of een vakantie van groot belang te vinden. Dat is voor een deel van de respondenten reden om voor de goedkoopste optie te kiezen. Ook als dat betekent dat ze via Schiphol moeten reizen. Vooral de jongere vakantiegangers kiezen voor de goedkoopste optie.

Drent wil wel extra betalen voor ticket

Zo’n 43 procent van de ondervraagden zegt wel extra te willen betalen voor een ticket. Andere redenen om via Eelde te vliegen zijn onder andere het gemak, geen wachtrijen en goede parkeermogelijkheden. Een deel van de groep Drenten die meedeed aan het onderzoek zegt geen gebruik te maken van Eelde vanwege te weinig bestemmingen waar heen gevlogen wordt, de vertrek- en aankomsttijden en de prijs.
De provinciale politiek is voorstander van investeren in Groningen Airport Eelde. Wel wordt daarbij een financiële bijdrage van het bedrijfsleven gevraagd. De bedoeling is om de exploitatie van de luchthaven door een apart bedrijf te laten doen. De start- en landingsbaan, grond en gebouwen, de zogenaamde infrastructuur, blijven in handen van de vijf aandeelhouders. Dat zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen.
Bekijk het rapport hieronder of lees de PDF hier.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.