Dodelijke afloop treinongeluk Dalfsen niet te wijten aan mankementen
DEN HAAG/EMMEN - Mogelijke mankementen aan de trein hebben geen rol gespeeld bij het fatale treinongeluk in Dalfsen eerder dit jaar. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). De krachten bij de botsing met een hoogwerker waren zo groot dat een cabine zonder mankementen ook verwoest zou worden.
De trein in Dalfsen maakte deel uit van een serie waarbij de cabine lasgebreken vertoonde. Het is niet vastgesteld of de betrokken trein daadwerkelijk gebreken vertoonde.
Bij het ongeluk in februari dit jaar kwam de treinmachinist om het leven. De bestuurder van de hoogwerker kon op tijd wegkomen.
Waarschuwingen
De Raad vindt dat er een alarmeringsmogelijkheid moet komen voor bestuurders die op een overweg in de problemen komen. In Dalfsen had de kraanmachinist daar geen mogelijkheid toe.
Ook de treinmachinist kreeg geen waarschuwing dat de overweg was geblokkeerd. Pas enkele seconden voor het ongeluk zag hij de hoogwerker. In andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, zijn dat soort voorzieningen wel aanwezig.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid maakte naar aanleiding van het treinongeluk bij Dalfsen onderstaande animatie.
Beter samenwerken
ProRail moet zorgen voor duidelijkere instructies voor zware en langzame voertuigen bij spoorwegovergangen, stelt de OVV. Op die manier moeten bestuurders beter kunnen inschatten of zij een overgang kunnen passeren, of dat ze daarvoor hulp van ProRail nodig hebben.
Ook valt er winst te behalen wanneer ProRail en lokale wegbeheerders beter samenwerken bij het beoordelen van de risico’s op ongevallen bij overwegen.
Eigen onderzoek Arriva
In het rapport worden geen aanbevelingen gedaan voor vervoerder Arriva. Wel wordt gesproken over de veiligheid op het spoor op de lange termijn.
"De resultaten van het onderzoek van de OVV sluiten aan bij die van ons eigen onderzoek. Arriva staat uiteraard achter aanbevelingen die de veiligheid voor ons en onze reizigers bevorderen."
ProRail zegt de uitkomsten van het onderzoek 'te omarmen'. De spoorbeheer wil intensiever gaan samenwerken met wegbeheerders, vervoerders en andere betrokkenen om overwegen veiliger te maken. "ProRail wil liever helemaal geen overwegen, en anders zo goed mogelijk beveiligd."
Dood door schuld
Bij het ongeluk op 23 februari dit jaar botste een Arriva-trein tussen Zwolle naar Emmen op een hoogwerker. De 49-jarige treinmachinist uit Kampen kwam om het leven. Daarnaast raakten meerdere passagiers gewond.
De kraanmachinist kon op tijd uit zijn voertuig springen. De 21-jarige Zwollenaar wordt verdacht van dood door schuld of het veroorzaken van een ongeluk met dodelijk afloop. Het Openbaar Ministerie bepaalt op een later moment of de man vervolgd wordt.
Na het ongeluk trok machinistenvakbond VVMC aan de bel. De bond wilde dat er onderzoek gedaan zou worden naar het type trein dat op het traject rijdt. De lichte trein zou namelijk extra kwetsbaar kunnen zijn.