Wordt Drenthe het alternatief voor Museumspoorlijn STAR?

STADSKANAAL - De provincie Groningen doet volgens Museumspoorlijn STAR te lang over het realiseren van een treinverbinding tussen Stadskanaal en Veendam. Een mogelijke oplossing ligt in Drenthe.

Dat zegt STAR-voorzitter Pieter Hofstra tegen RTV Noord. Al een half jaar is het geleden sinds het laatste gesprek tussen hem en de provincie. Tot grote stappen heeft dat tot dusverre niet geleid. 

Kwestie van status
De discussie gaat over de status die het spoor moet krijgen. STAR wil dat de spoorbaan de status van lokaal spoor of bijzonder spoor krijgt, zodat de museumtreinen zonder te veel consequenties kunnen blijven rijden. De provincie Groningen wil daarentegen graag dat het de status hoofdspoor krijgt.

Niet erg handig voor STAR, want die status eist dat onder meer de vrijwilligers omgeschoold moeten worden en ook treinen aanpassingen moeten krijgen. Dat kost veel geld. "Wat velen niet weten is dat wij eigenaar zijn van de grond tussen Veendam en Stadskanaal waarop de provincie een trein wil laten rijden. Men kan niet om ons heen, maar tot dusver horen we weinig", zegt Hofstra. 

Oplossing: spoorlijn door Drenthe?
Als mogelijke oplossing ziet Hofstra een nieuw aan te leggen spoor dat deels door Drenthe voert: een museumspoor van Stadskanaal naar Gieten. "Je krijgt dan de verbinding Musselkanaal-Stadskanaal-Gasselte-Gieten. Daarvoor moet geld op tafel komen, maar voor dit project is bijna 70 miljoen euro beschikbaar. Die paar centen moeten uit dat budget komen. 

Krimp
Al jaren wordt er gesproken over een treinverbinding naar Stadskanaal. Een spoorlijn moet de Knoalstreek beter verbinden met de stad Groningen en daarmee de rest van Nederland. De treinverbinding moet bijdragen aan het terugdringen van de krimp in het gebied.
Deel dit artikel: