Aftellen tot de TT met de Nederlandse winnaars: Wil Hartog

Wil Hartog met Barry Sheene na zijn zege in 1977 (foto ANP/
Paul Solk)
Wil Hartog met Barry Sheene na zijn zege in 1977 (foto ANP/ Paul Solk)
MOTORSPORT - Nog vijf nachten en dan start de 87e Dutch TT van Assen. De komende dagen tellen we af naar de eerste wedstrijd, de Moto3-race die om 11 uur van start gaat. Dat aftellen doen we met de zes Nederlandse TT-zeges. Vandaag deel 2: de zege van Wil Hartog in 1968.
Wil Hartog was de eerste van de 'grote drie' (Hartog, Middelburg en Van Dulmen) die met racen begon. De grasdroger uit Abbekerk droeg altijd een wit motorpak in een tijd dat zwart gebruikelijk was. Deze gewoonte had hij overgenomen van de Zweedse coureur Kent Andersson. Dit leverde hem al snel de bijnaam "De Witte Reus" op.

De eerste jaren

In 1967 begon Hartog met racen en al snel pakte hij nationale titels in de 125 en 250 cc-klasse. Vanaf 1969 kreeg hij financiële steun van Ton en Loes Riemersma, die een motorhandel hadden en importeur van een aantal merken waren. Zij zouden hem gedurende zijn hele carrière blijven steunen en beëindigden hun "Team Riemersma" op het moment dat Hartog stopte.
Omdat de werkzaamheden in de grasdrogerij zich in de zomer concentreerden kon hij in de eerste jaren - behalve de TT van Assen - slechts mondjesmaat aan wedstrijden in het buitenland deelnemen. In 1977 ging Hartog deelnemen aan het volledige 500cc-wereldkampioenschap en in dat jaar pakte hij zijn eerste en ook mooiste GP-zege: de TT van Assen.
SPO20170620-WilHartog1977

Bliksemstart

De start was een specialisme van Hartog en dat kwam in die TT van 1977 goed van pas. Hartog was die hele week al ziek en had, mede daardoor, een startplek op de derde rij. Ook op de racedag was de Noord-Hollander bepaald niet fit. Maar door een perfecte start, waarbij Hartog al na honderd meter op de eerse plek ligt, verdwijnt het zieke gevoel snel. Op de natte baan in Assen pakt Hartog al snel een ruime voorsprong.

Gevecht met de Fransman Estrosi

De enige die echt kan volgen is de Fransman Estrosi, die Hartog zelfs passeert. Ze lijken in die volgorde ook af te stevenen op de finish, maar tot dolle vreugde van het publiek gaat Estrosi zes ronden voor de eindstreep onderuit. Barry Sheene is dan al bezig met zijn inhaalrace. De baan droogt snel op en dat is in het voordeel van de Amerikaan, die rijdt op intermediates. Hartog houdt echter stand, al is de voorsprong uiteindelijk 'slechts' zes seconden. Voor het eerst wint een Nederlander in de koningsklasse.
Bekijk: de reportage over de TT-zege van Wil Hartog

De beker die De Witte Reus kreeg na zijn TT-zege is overigens jaren later door zijn zoon verkocht op een rommelmarkt. De zoektocht naar de prijs leverde geen succes op.

Fabriekscoureur

In de jaren die volgden was Hartog een fabriekscoureur bij Suzuki, maar reed hij vooral in dienst van Sheene. Toch pakte hij in 1978 nog twee zeges: in België en Finland. In de WK-eindstand werd Hartog vierde.
In 1979 won Hartog de Grand Prix van Hockenheim en dankzij podiumplaatsen in Assen, Silverstone en Jarama eindigde de Nederlander weer als vierde in de WK-stand. In 1980 werd Hartog teamgenoot van Graziano Rossi (de vader van Valentino), Marco Lucchinelli, Randy Mamola en Graeme Crosby. Door problemen met de krukaslagers werd het een teleurstellend jaar voor de Suzuki's, al pakte Hartog nog wel een GP-zege. Hij won de race in Finland. Het zou zijn laatste zege worden.

Einde

In 1981 hadden Hartog en Riemersma slechts één doel: de wereldtitel in de 500cc-klasse. Riemersma kreeg Mike Sinclair, Steve Flaunty en Martin Brookman als monteurs en hij kreeg nieuwe fabrieksracers van Suzuki. Tijdens de eerste Grand Prix, in Oostenrijk, ging het al niet goed: Hartog werd slechts negende en in Duitsland kwam hij niet verder dan de veertiende plaats. Enkele uren na deze race maakte hij bekend dat hij zijn carrière zou beëindigen.
Later zou hij verklaren dat het starten met nieuw materiaal een fout was. De machines waren nog niet raceklaar en met de machines uit 1980 was het waarschijnlijk beter gegaan. Suzuki gaf de machine van Hartog aan Franco Uncini, die er slechts vier punten mee scoorde.
Op de hoogte blijven van de TT? Al het nieuws over de TT in Assen vind je op onze speciale
en in de app.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.