Aftellen tot de TT met de Nederlandse winnaars: Jack Middelburg

MOTORSPORT - Nog vier nachten en dan start de 87e Dutch TT van Assen. De komende dagen tellen we af naar de eerste wedstrijd, de Moto3-race die om 11 uur van start gaat. Dat aftellen doen we met de zes Nederlandse TT-zeges. Vandaag deelĀ 3: de overwinning van Jack Middelburg in 1980.
Middelburg mocht in die TT vanaf pole position vertrekken, maar kwam bij de start nauwelijks van zijn plek. De vele pennen en schroeven in zijn benen, als gevolg van een operatie na weer een valpartij, belemmerden hem bij de zogeheten push-start. Middelburg verloor dan ook al snel zo'n twintig plaatsen. Maar op de halfnatte baan in Assen had hij na drie ronden het complete veld ingehaald en bleek hij daarna ongenaakbaar.


Hij wilde winnen, altijd: Jumping Jack 
Jack Middelburg, de coureur met dat karakteristieke gezicht: dat spitse hoofd, het blonde haar, die vlassnor en altijd maar een glimlach. Middelburg was geliefd, onder de coureurs, maar toch vooral bij het publiek. Zijn agressieve rijstijl sprak tot de verbeelding. Middelburg kende geen terughoudendheid. En al helemaal geen angst. Hij wilde winnen, altijd. Dus reed hij voluit, altijd. Vanwege zijn (regelmatig onbesuisde) rijstijl kreeg hij de bijnaam 'Jumping Jack'. 

De eerste jaren 
In zijn beginjaren streed Middelburg voornamelijk op nationaal niveau. Hij won veel wedstrijden in de 350, 500 en 750 cc, maar door valpartijen moest de Naaldwijker ook veel races missen. In 1979 reed hij voor het eerst een volledig seizoen in de mondiale Koningsklasse, dat hij afsloot op de 7e plaats. In 1980 werd hij 9e in de WK-stand, maar hij won wel de TT van Assen dus wel. 

Bekijk ook: de documentaire 'Als alleen de wins telt

Zege op Silverstone 
Het jaar na zijn zege op Assen hoopte Middelburg op de Suzuki van de inmiddels gestopte Wil Hartog, maar de machine ging tot frustratie van Middelburg naar Franco Uncini. Toen hij in Joegoslavië zijn hand brak kondigde Middelburg zijn afscheid aan. Hij zou de races in Raalte, Chimay en Tubbergen moeten missen en daardoor in grote financiële moeilijkheden komen. De bladen 'Motor' en 'Moto 73' en de RAM-Raalte zetten onmiddellijk een steunfonds op en openden een bankrekening waardoor lezers Middelburg konden steunen. Met succes. Daarnaast vond de coureur een extra sponsor (Sarome), waardoor hij toch kon blijven racen. In de TT werd hij vijfde en een paar maanden later veroverde hij zijn tweede GP-zege, op het circuit van Silverstone. De jaren die volgden waren voor Middelburg magere jaren. De steun vanuit de KNMV was er wel, maar de echte grote geldschieters bleven weg.

Te vroeg aan de finish 
Op 1 april kwam Middelburg op het stratencircuit in het Groningse Tolbert verschrikkelijk hard ten val. Het voorval gebeurde voor de ogen van Wil Hartog, die de race vanaf de tribune volgde. Hartog: "Ik rende naar de ziekenauto, maar de chauffeur was in geen velden of wegen te bekennen. Ik achter het stuur, de baan op, naar Jack. Bij aankomst zakte de grond onder mijn voeten weg, zo gruwelijk lag hij erbij. De ernst was mij onmiddellijk duidelijk." Diezelfde dag werd Middelburg urenlang geopereerd, maar twee dagen na de crash overleed hij, nog maar 31 jaar. Al in juni 1984 verscheen het boek 'Jack Middelburg, te vroeg aan de finish', geschreven door Jaap Timmer, Henk Keulemans, Hans van Loozenoord en Jan Heese. 

Jack Middelburgplein 
De Motorrijders Actie Groep (MAG), belangenvereniging voor motorrijders, heeft ervoor gezorgd dat op 10 april 2004 de nieuwe motorontmoetingsplek in Assen als officiële naam 'Jack Middelburgplein' kreeg. De onthulling vond plaats in het bijzijn van nabestaanden en vrienden, waarbij zijn zoon Jacky de originele motor bereed waarop zijn vader de TT van 1980 won. 

Bekijk ook de andere delen van 'Aftellen tot de TT met de Nederlandse winnaars:
Deel 1: Paul Lodewijkx
Deel 2: Wil Hartog 

Op de hoogte blijven van de TT? Al het nieuws over de TT in Assen vind je op onze speciale TT-pagina en in de app.
Deel dit artikel: