Raad Tynaarlo nog steeds verdeeld over komst transferium De Punt

TYNAARLO - De raad van Tynaarlo is nog steeds verdeeld over de komst van transferium De Punt. Het besluit over de komst van een ov-knooppunt is daarom nog even uitgesteld.
Vanaf 2013 wordt al gesproken over de komst van een transferium bij De Punt aan de oostkant tussen de A28 en de afrit Eelde. Het gaat om maximaal vijfhonderd parkeerplaatsen, een knooppunt voor buslijnen en een nieuwe op- en afrit.
De provincie ontwikkelt het transferium, dat in totaal twaalf miljoen kost. De gemeente Tynaarlo moet toestemming geven voor wijziging van het bestemmingsplan.
'Speeltje of oplossing?'
Een meerderheid van de raad heeft nog aanmerkingen op het plan om een transferium aan te leggen. Zo is D66 positief over het transferium, maar mist de partij oplaadpunten voor elektrische auto's. Ook de ChristenUnie ziet dit graag veranderd. Gemeentebelangen eist dat het knooppunt wel goed aansluit op de buslijnen.
PvdA, GroenLinks en Leefbaar Tynaarlo zijn zeer kritisch over de plannen. "Is de P+R bij De Punt een speeltje of een oplossing voor een daadwerkelijk probleem?", vraagt PvdA-raadslid Anneke Lubbers zich af. Volgens haar ligt het ov-knooppunt te ver weg van de woonplaatsen en biedt het transferium bij Haren al genoeg parkeerruimte aan auto's.
Lees meer: Transferium De Punt ligt er binnen twee jaar
"Ik heb nog steeds geen enkel argument gehoord waarom dit nuttig of noodzakelijk zou zijn", zegt Jurryt Vellinga van Leefbaar Tynaarlo. "Wij stellen voor: wacht hiermee totdat een transferium wel nuttig of noodzakelijk is. Het kan best dat dit moment nooit komt."
"Ik heb nog steeds geen enkel argument gehoord waarom dit nuttig of noodzakelijk zou zijn", zegt Jurryt Vellinga van Leefbaar Tynaarlo. "Wij stellen voor: wacht hiermee totdat een transferium wel nuttig of noodzakelijk is. Het kan best dat dit moment nooit komt."
Burgemeester Marcel Thijsen kapt de discussie na een uur af. "We kunnen hier nog een half uur over praten of nog een half jaar, maar ik heb het gevoel dat wij hier over twee weken een besluit over moeten nemen."
Jarenlange discussie
Over het transferium is jaren gesteggeld. Er lag eerst een plan voor een grootschalig transferium, aan de oostzijde van de afrit, vlak tegen het Drentsche Aa-gebied aan, voor maximaal tweeduizend auto's. Niet alleen de grootte, maar ook de druk op het natuurgebied stond veel partijen tegen. Uiteindelijk is na veel discussie gekozen voor een kleiner alternatief op een locatie dicht tegen de snelweg aan.
In februari werd het ontwerp gepresenteerd aan raadsleden van Tynaarlo en Statenleden van de provincie Drenthe. Met het transferium hoopt gedeputeerde Brink meer reizigers richting Groningen in de bus, en dus uit de auto, te krijgen. Want ook al gaat de zuidelijke ringweg van Groningen op de schop, voor de dagelijkse filevorming tussen Eelde en Groningen lost dat niets op, zo wijst onderzoek uit.