1 miljard voor beter spoor in Noord-Nederland

ASSEN - ProRail investeert de komende jaren een miljard euro om het spoor in Noord-Nederland te verbeteren. Daardoor zijn er straks kortere reistijden en betere verbindingen.
Binnen het Spoorplan Noord-Nederland vallen ongeveer twintig projecten, verdeeld over en in samenwerking met de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. 

Wat heb jij eraan?
Van Meppel naar Groningen Noord reis je straks acht minuten korter door een betere overstap op het hoofdstation in Groningen. Ook de treinreis van Groningen naar Zwolle en verder naar de Randstad duurt straks drie minuten korter met de intercity.

De sporen bij Assen zijn al aangepast. Sinds september rijden er daardoor in de spits al zes treinen per uur tussen Groningen en Assen. Door alle verbeteringen in Assen kan er ook harder het station in en uitgereden worden, dat levert ook een beetje tijdwinst.

In Hoogeveen gaat de spoorboog op de schop waardoor intercity's harder door kunnen rijden. Die ombouw moet in 2021 klaar zijn, dat is wel later dan gewenst en dat komt volgens ProRail door de vergunningverlening van de gemeente.

Knooppunt Herfte
Herfte is de volgende mega-klus. Daar komen de spoorlijnen Meppel-Zwolle en Emmen-Zwolle gelijkvloers bij elkaar. Knooppunt Herfte wordt ongelijkvloers via een dive-under, de trein van Emmen rijdt dan onder de trein van Meppel door. Tussen Herfte en Zwolle komer er twee sporen bij. Dat maakt het spoor niet alleen sneller maar ook minder gevoelig voor storingen en vertragingen.

Vanaf december gaan er ook extra treinen rijden tussen Meppel en Leeuwarden: van zes naar acht per uur. Als Herfte in 2021 klaar is komen er ook meer treinen tussen Meppel en Zwolle.

Het zijn veel investeringen en werkzaamheden voor een relatief kleine tijdwinst realiseert projectleider Noord Nederland Peter Stam van ProRail zich. "Maar daardoor komen er wel veel betere aansluitingen voor overstappers in Zwolle maar vooral in Groningen op de regionale treinen."

Met al deze aanpassingen zijn de mogelijkheden om nog sneller tussen Groningen en Zwolle te rijden wel uitgeput. "Als er harder dan 140 gereden moet worden dan moeten de overwegen weg, de hele spoorlijn worden verbouwd en is er een andere beveiliging nodig" zegt Stam en daar heeft de landelijke politiek niet voor gekozen want dat vergt een investering van vele miljarden.

Ook op andere trajecten reis je over een paar jaren sneller.

Emmen-Zwolle
Het Spoorplan Noord-Nederland gaat ook over de lijn Zwolle-Emmen.

Bij Emmen-Zuid moet een spoorverdubbeling komen zodat in de ochtenspits er vier keer per uur een trein van Emmen naar Zwolle kan rijden en 's middags andersom. Nu rijden er al extra spitstreinen van Zwolle naar Coevorden.

Een nieuw wachtspoor en een nieuwe brug bij Coevorden waardoor Goederentreinen rechtstreeks naar de Euroterminal kunnen en niet meer via de binnenstad hoeven te rijden is al klaar.

Emmen - Bad-Bentheim
De plannen voor een internationale treinverbinding Emmen - Bad Bentheim staan niet in het ProRail Plan voor Noord Nederland. Gedeputeerde Henk Brink van de provincie hoopt op 2021, directeur Joachim Berends van de Bentheimer Eisenbahn denkt aan een paar jaar later. "Maar voor die verbinding heeft nog niemand op mijn deur geklopt. Het wordt nog wel een puzzel om die trein erbij in te krijgen omdat delen van de lijn Emmen-Coevorden enkelsporig zijn er straks vier treinen per uur van Emmen naar Zwolle gaan zijden" zegt Stam.

Groningen hoofdstation
De grootste ingrepen vinden plaats bij het hoofdstation in Groningen. Dat is nu een eindstation en wordt omgebouwd naar een doorgangsstation voor regionale treinen. Dat betekent voor sommige reizigers minder overstappen.

En tussen Groningen en Leeuwarden gaan meer treinen en een extra sneltrein rijden. Ook daar is deels spoorverdubbeling nodig en moeten de perrons op alle stations langer worden gemaakt.

Nog meer weten? Kijk hier op de site van ProRail.
Meer over dit onderwerp:
ProRail NS trein spoor werkzaamheden economie
Deel dit artikel: