Drentse hotels Van der Valk werken met omstreden schoonmaakbedrijf

Het schoonmaakbedrijf zou onder meer niet juist met de urenbriefjes omgaan (Rechten: Google Streetview)
Het schoonmaakbedrijf zou onder meer niet juist met de urenbriefjes omgaan (Rechten: Google Streetview)
ASSEN - De drie Drentse hotels van Van der Valk werken volgens vakbond CNV samen met het omstreden Rotterdamse schoonmaakbedrijf Jaquet & De Groot. Zowel in Assen als in Emmen en Spier komt het bedrijf over de vloer.
CNV zegt landelijk veel klachten te hebben gekregen over Jaquet & De Groot. Zo zou er gerommeld worden met urenbriefjes, zouden werknemers respectloos worden behandeld en zou er een sfeer van intimidatie, jaloezie en boosheid heersen.
Op de website van CNV komen vier ex-medewerkers anoniem aan het woord die weinig goeds te melden hebben over hun voormalige werkgever. Zo zegt een ex-werkneemster dat er tegen haar werd geschreeuwd en gescholden. Een andere ex-medewerkster vertelt CNV dat ze per kamer maar een maximaal aantal minuten mocht opgeven, zelfs als ze langer bezig was met het schoonmaken van hele vieze kamers.

Naar bedrijfsarts in Rotterdam

Vakbondsbestuurder Jan Kampherbeek vertelt dat de CNV alle dertig vestigingen van Van der Valk heeft bezocht en meldingen van medewerkers uit het hele land heeft gehad. "We hoorden bijvoorbeeld dat als medewerkers uit Assen of Emmen ziek waren, zich soms moesten melden bij een bedrijfsarts in Rotterdam. Dan zit je al snel langer dan twee uur in de trein terwijl je ziek bent", vertelt Kampherbeek.
Een woordvoerder van Jaquet & De Groot laat weten dat het bedrijf verrast en geschrokken is. "Wij herkennen ons niet in het beeld en het nieuws is bij ons hard binnengekomen. Desalniettemin krijgen de problemen goede aandacht. Wij gaan het oplossen", aldus de woordvoerder.

Het bedrijf geeft wel toe dat medewerkers soms de bedrijfsarts in Rotterdam moesten bezoeken. "Maar die kwam ook wel eens bij zieke werknemers aan de deur, afhankelijk van de situatie. Bovendien is vanaf volgend jaar bij wet geregeld dat mensen recht hebben op de keuze van een arts, dus dat probleem is al opgelost", vertelt de woordvoerder.
Daarnaast wil de woordvoerder kwijt dat er duizend mensen bij het bedrijf werken en het overgrote deel daarvan tevreden is. "De mensen die nu bij CNV hebben geklaagd zijn veelal ex-medewerkers waarvan we ook niet weten wie ze zijn en wat er precies gebeurd is. Vanuit ons is er in ieder geval geen sprake van enkele opzet, dat zou heel kwalijk zijn. Ieder verhaal heeft twee kanten", aldus de woordvoerder.

Hotels zeggen niets

General manager Ton Duivenvoorde van het hotel in Emmen vindt het een voorbarige conclusie dat Jaquet & De Groot niet netjes met het personeel is omgegaan, maar wil verder niets zeggen. "We hebben er afspraken over gemaakt om niet te reageren", zegt Duivenvoorde.
Ook Food & Beverage Manager Herwin Bolwijn van het Van der Valk hotel in Spier wil niets kwijt over de klachten. "Ik weet van niets", aldus Bolwijn. Bij het hotel in Assen was niemand bereikbaar voor commentaar.

Ondanks dat de hotels niet willen reageren, vindt CNV dat Van der Valk wel degelijk aansprakelijk is voor de manier waarop extern personeel wordt behandeld. "Moreel zeker, maar we denken dat ze ook formeel aansprakelijk kunnen zijn. Ketenaansprakelijkheid heet dat", vertelt Kampherbeek. De vakbond heeft de hotels opgeroepen om de Code Verantwoordelijk Marktgedrag te ondertekenen, waarin partijen beloven niet enkel voor de laagste prijs te gaan bij een aanbesteding. De Drentse hotels hebben daar nog niet op gereageerd.
Met het schoonmaakbedrijf zegt Kampherbeek een goed gesprek te hebben gehad, wat het bedrijf zelf ook bevestigt. Kampherbeek: "Begin januari komen ze met een reactie. Ze waren erg geschrokken, maar ze reageerden direct niet afwijzend op onze voorstellen."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.