Geen streekvervoer door staking [update]

ASSEN - Gebruikers van het openbaar vervoer moeten vandaag op zoek naar een alternatief voor de bus. In Drenthe rijden vandaag geen streekbussen van Qbuzz door een staking.

"Daar waar de bussen van Qbuzz worden gestald in Assen, kunnen chauffeurs zich inschrijven om als staker of als niet-staker aan het werk gegaan. Ongeveer driekwart van de chauffeurs die moeten werken vandaag, hebben zich ingeschreven als staker. Een klein groepje wil wel aan het werk, maar die gaan sowieso niet rijden. Qbuzz heeft besloten dat er geen bus rijdt", vertelt verslaggever Serge Vinkenvleugel.

Emmen
In Emmen doet volgens onze verslaggever bijna iedereen mee aan de staking. "Er zijn er maar drie of vier van de zestig die wilden werken vandaag. De kantine in Emmen staat helemaal vol met stakende chauffeurs", zegt Vinkenvleugel. 

Bij Qbuzz moeten reizigers er sterk rekening mee houden dat er in Drenthe helemaal geen bussen meer gaan rijden vandaag. Dat geldt ook voor de bussen van Q-link die vanaf de P+R-locaties rijden. In Drenthe en Groningen rijden de treinen overigens wel gewoon.

Nieuwe cao
Vakbonden CNV en FNV willen hun eisen voor een nieuwe cao kracht bij zetten. Ze willen onder meer een vermindering van de werkdruk van buschauffeurs, maar de vervoersbedrijven willen daar geen centrale regeling voor treffen. Eerdere overleggen met werkgevers liepen op niets uit en een gesteld ultimatum verstreek. 

Het gaat er volgens de Emmer stakingsleider en buschauffeur Henk Westerhof vooral om dat er weer wat lucht komt in de dienstroosters. "Die zijn zo krap dat even na de wc gaan op het eind van een rit niet meer kan, want de volgende rit begint meteen. Als je vertraging hebt opgelopen is je volgende rit al begonnen als je aan komt en hebben ook reizigers er last van."

Wettelijke pauze moet
Buschauffeurs hebben een wettelijke pauze van een half uur na vier uur rijden. "Als je te laat bent werkt dat weer door op de volgende rit, want je moet dat half uur pauze nemen. Doe je dat niet om zo vertraging op te lossen en je krijgt onderweg een ongeluk, ben jij als chauffeur verantwoordelijk omdat je niet je wettelijke pauze hebt genomen", leggen chauffeurs Henk Timmer en Roelof van Klinken van Qbuzz Emmen uit.

Volgens de beide buschauffeurs kost een rit net zo veel tijd als vroeger, maar is alles krapper geworden en zijn er steeds meer snelheidsremmende maatregelen bijgekomen. "Ook de passagiersgroei veroorzaakt krapte, want al die reizigers moeten ook fatsoenlijk in en uit kunnen stappen", zeggen Van Klinken en Timmer.


[tweet:https://twitter.com/QbuzzGD/status/948773611447472128]
Meer over dit onderwerp:
Staking openbaar vervoer Qbuzz Connexxion
Deel dit artikel: