Keuze voor maximumsnelheid in Eelde zorgt voor hoofdbrekens: 'Verkeersveiligheid staat voorop'

Verkeer op de Hoofdweg in Eelde
De Hoofdweg van Eelde moet op de schop © RTV Noord/Martin Cusiel
Hoe nu verder met de herinrichting van de Hoofdweg in Eelde? Het is een vraag waar de gemeente Tynaarlo al maanden mee worstelt, ook na adviezen van betrokken partijen en een peiling onder omwonenden. En dus moet er nog steeds een knoop worden doorgehakt of je straks dertig of vijftig kilometer per uur mag rijden op de doorgaande weg.
Volgens wethouder Hanneke Wiersema is ze er na alle adviezen nog altijd niet uit. Ze wil een zorgvuldige afweging maken: "Wij willen de best denkbare Hoofdweg."

'Ga voor 30'

Verschillende organisaties adviseerden de gemeente om voor de dertig kilometervariant te gaan. Onder andere Veilig Verkeer Nederland, de Fietsersbond en de provincie Drenthe geven daar de voorkeur aan. Zij zien dat er landelijk steeds vaker voor wordt gekozen om binnen de bebouwde kom dertig te rijden. Ook benadrukken ze dat er te weinig ruimte is voor een goed ingerichte vijftig kilometerweg.
Ook ondernemers die aan de Hoofdweg zitten, hebben een flinke voorkeur voor dertig kilometer per uur. Dit geeft meer mogelijkheden voor parkeerplaatsen en groenvoorzieningen. Maar andere ondernemers hebben juist weer voorkeur voor de vijftig kilometervariant; zij zien de Hoofdweg als een belangrijke en snelle schakel tussen Eelde en Paterswolde.
Voor mensen met een beperking is dertig kilometer per uur het veiligst, zo adviseert een VN panel. Deze organisatie kijkt naar hoe keuzes van de gemeente invloed hebben op mensen met een beperking.

Wat is er aan de hand met de Hoofdweg?

De Hoofdweg in Eelde moet flink worden aangepakt. Het fietspad staat bekend als slechtste fietspad van Drenthe. Geparkeerde auto's blokkeren volgens bewoners de doorgang en er zijn volgens hen maar weinig veilige oversteekpunten.
Het plan om de Hoofdweg opnieuw in te richten ligt er al langer, maar stuit op kritiek. Al eerder moest de gemeente in opdracht van de raad terug naar de tekentafel vanwege klachten van bewoners over de 'levensgevaarlijke situatie' die kan ontstaan.

'Ga voor 50'

Het OV-bureau ziet juist het liefst dat er wat harder gereden mag worden op de Hoofdweg, zij willen het liefst vijftig per uur. "Maar mocht het toch dertig kilometer worden, dan moet de herinrichting een goede doorstroming mogelijk maken", aldus het OV-bureau.
De politie benadrukt dat als de gemeente kiest voor een dertig kilometervariant, de weg er dan ook echt zo komt uit te zien. Ze zijn bang dat mensen anders heel snel te hard gaan rijden. "We hebben ook iets meer mogelijkheden om snelheden te controleren op dertig kilometerwegen, maar dat zal niet structureel gebeuren", aldus de politie in haar advies naar de gemeente.
De ANWB waarschuwt voor te hoge verwachtingen van een weg waar je dertig kilometer per uur mag. De organisatie ziet daarom het liefst wel de vijftig kilometervariant, omdat daar de volgens hen kwetsbare weggebruikers gescheiden worden van gemotoriseerd verkeer.

Dorpse uitstraling en monumentale eiken

Tijdens een eerdere peiling onder omwonenden had een nipte meerderheid de voorkeur voor een dertig kilometerweg door het dorp. Ook zien ze het liefst een groene weg met een dorpse uitstraling. Ondervraagden die gingen voor een vijftig kilometerweg hopen dat de Hoofdweg een voorrangsweg blijft, met een goede bus- en fietsverbinding naar Groningen. Ook zijn ze bang dat er op een dertig kilometerweg te hard gereden gaat worden.
Als de keuze op dertig kilometer valt, blijven de zes monumentale eiken in het dorp staan, iets waar veel deelnemers aan de peiling waarde aan hechten. Bij de vijftig kilometervariant moeten deze bomen verdwijnen.

Keuze

Het woord is nu aan de gemeente Tynaarlo, die een definitieve keuze moet maken voor de herinrichting van de Hoofdweg. Volgens wethouder Wiersema ligt de keuze nog helemaal open: "We gaan de beste vijftig kilometervariant vergelijken met de beste dertig kilometervariant, waarbij we onvermijdelijk moeten kiezen. Wat de keuze wordt, dat weet ik nog niet. Wat ik wel weet, is dat de verkeersveiligheid voorop staat."
In april neemt de gemeente een definitief besluit over de herinrichting van de Hoofdweg.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.