Pomp tankstations soms leeg: 'Sommigen zitten dagen zonder gewone benzine'

HOOGEVEEN - Tankstations moeten soms nee verkopen omdat hun pompen simpelweg leeg zijn. Een tekort aan chauffeurs, de aantrekkende economie, de droogte en de vakantie spelen een rol in het tekort aan brandstoffen.

"Ik heb zelf een paar dagen zonder V-power gezeten", zegt pomphouder Ewout Klok uit Hoogeveen tegen de NOS. "Ik had gelukkig nog gewone brandstoffen als alternatief."

Klok is ook voorzitter van BETA, de branchevereniging van zelfstandige pomphouders. "Ik krijg vanuit het hele land meldingen van lege pompen. Sommigen zitten dagen zonder gewone benzine. Dat is echt vervelend, het kost je omzet."

Tekort aan chauffeurs
Oliemaatschappijen BP en Shell bevestigen het beeld. "Het speelt al sinds enkele weken", zegt een woordvoerder van BP. "Heel onwenselijk. Het heeft vooral te maken met een tekort aan chauffeurs. Wij proberen in overleg met onze transporteurs de tekorten zo snel mogelijk weg te werken. Het betreft overigens vooral de onbemande pompen."

Schenk Tanktransport is een van de grotere partijen die in opdracht van de oliemaatschappijen pompstations bevoorraden. "Chauffeurs zijn inderdaad lastiger te krijgen, maar ook de aantrekkende economie in de breedte heeft effect", zegt directeur Harry Schenk. "Meer files en ook meer verbruik van benzine. En afgelopen weekend ging een deel van Nederland op vakantie, dan wordt er altijd veel getankt en kan hier en daar een pomp leeg raken."

Droogte
Ook de droogte draagt bij aan langere levertijden. "Schepen die vanuit Rotterdam brandstofdepots in het binnenland beleveren, mogen niet meer maximaal beladen worden vanwege de lage waterstand in de rivieren", zegt Wim van den Dool van transporteur Van Waveren. 

'Ga meer chauffeurs werven'
Een groot deel van de bijna 4.000 tankstations wordt uitgebaat door zelfstandige pomphouders. "Wij hebben een afnameplicht van de grote oliemaatschappijen, maar zij hebben een leverplicht", zegt Klok als voorzitter van branchevereniging BETA. "Als pompen echt structureel droog komen te staan, dan moeten we actie ondernemen. Nu zeggen de maatschappijen nog dat ze het gaan oplossen. Ik denk dat de transporteurs vooral moeten zorgen dat ze meer chauffeurs werven. En dat chauffeurs sneller worden opgeleid voor het speciale vervoer van brandstoffen."
Deel dit artikel: