'We moeten de Chinezen in de week leggen'

Chinese touroperators in Drenthe (Rechten: RTV Drenthe)
Chinese touroperators in Drenthe (Rechten: RTV Drenthe)
Drenthe is nog niet klaar voor de Chinese toerist. Dat zegt directeur Astrid Crum van Marketing Drenthe na een bezoek aan China, met de provincie en ook Recreatieschap Drenthe
"Het was een bijzonder bezoek, en je merkt daar toch dat het een heel andere cultuur is dan bij ons. Wij zijn heel direct, maar Chinezen leer je niet zo makkelijk kennen, die zijn niet zo open", zei Crum in het Radio Drenthe-programma Cassata.
"We vroegen Chinese touroperators die afgelopen mei verschillende attracties in Drenthe bezochten, wat ze ervan vonden toen. Maar daar gaven ze eerst geen antwoord op. Nu hebben we ze daar bezocht en ze beter leren kennen, en dan krijg je die antwoorden wel", zegt Crum.

Brood

"Ze vonden Coevorden bijvoorbeeld een mooie historische stad, maar wat ze minder positief vonden was al het brood dat ze te eten kregen bij ons. 's Ochtends brood en 's middags brood, dat vonden ze maar niks, en het was ook nog hard. Ze zijn noedels gewend."

Luxe

En wat de Chinezen volgens Crum ook misten was een grotere attractie, "want ze houden van shoppen, dus kun je denken aan een outlet, en dan het liefst met de duurdere merken. Lelystad met Bataviastad, dat voldoet dan niet. Ze willen zoiets als in Roermond. En ze misten het vertier 's avonds, zoals karaokebars."
Ook hebben Chinezen een dure en veeleisende smaak wat betreft verblijf. "Ze willen luxe. Als je bij hen bent is alles tip top in orde, kitcherig zelfs. Ze vonden de accommodaties bij ons te eenvoudig. Ze willen het liefst een luxe vijfsterren hotel. We zijn er in Drenthe dus nog niet klaar voor, maar we bereiden ons er wel verder op voor."
Ondertussen gaat Marketing Drenthe verder met de concrete invulling van 'Drenthe als oerprovincie'. Daar is vorig jaar een meerjarenplan voor gepresenteerd.

Lees meer: Drenthe als oerprovincie: 'Terug naar oorsprong voor meer toeristen'

Thema voor volgend jaar is Oertijd, na Werelds Erfgoed van dit jaar. "Dat koppelen we aan de grote openlucht theatervoorstelling De Mammoet van Tom de Ket, die volgend jaar op de Hondsrug staat", aldus Crum. "Maar de vergunning is nog niet rond, dus kunnen we daar nog niet van alles aan ophangen, maar we zijn ermee bezig."

Duitsers en Vlamingen

Over dit jaar zijn de toeristische cijfers goed, zegt Crum. "Exacte cijfers heb ik nog niet, maar de recreatieondernemers zijn tevreden, ze hebben een goed seizoen gedraaid."
Voor volgend jaar wil Marketing Drenthe niet per se meer toeristen binnenhalen, "maar het liefst gasten die wat meer geld uitgeven", zegt Crum. De focus ligt dan vooral op Duitsers en Vlamingen, want daar ligt volgens haar vooral een groeimarkt voor Drenthe, aangezien de binnenlandse markt is verzadigd.
"Dat zijn trouwens wel twee heel verschillende doelgroepen, die we als Drentse gastheer daarom ook anders moeten ontvangen. De Vlamingen zijn meer bourgondisch, willen het liefst voordat ze de sleutel krijgen een flesje wijn opentrekken. En de Duitsers zijn wat formeler. Dat is dus Sie en niet du. Recreatieondernemers moeten met die verschillen wel rekening houden bij de ontvangst. Bovendien hebben Duitsers op heel andere tijden vakantie, dus heb je het hele jaar rond bezetting."

Acties

Wat aanbod betreft voor de internationale markt gaat Marketing Drenthe ook inzetten op het thema Van Gogh. "We moeten veel meer zichtbaar maken wat wij in Drenthe aan Van Gogh-onderwerpen te bieden hebben. Hij heeft in Drenthe besloten dat hij schilder wilde worden. Daar moeten we meer van profiteren. We hebben het Van Goghhuis in Nieuw-Amsterdam/Veenoord, maar als je daar bent kan het zomaar zijn dat het restaurant niet open is. En het kerkje in Zweeloo, dat schilderde Van Gogh ook, maar als je er heengaat is er verder niets. Dat moet anders."

Guerilla-acties

Crum wil ook met zogeheten guerilla-acties in de Randstad de aandacht vestigen op wat Drenthe te bieden heeft. "In Amsterdam kunnen toeristen in kassen een 'plantenbad' nemen. Dat is toch te gek voor woorden, terwijl we hier in Drenthe alleen maar natuur hebben, op nog geen anderhalf uur rijden. Je zou daar een gekke actie kunnen doen, om vervolgens die mensen naar Drenthe te krijgen."

Jaarplan

Marketing Drenthe presenteert op 30 oktober haar jaarplan met alle acties voor 2019. Dan wordt ook bekend wat het toeristisch-recreatief bezoek Drenthe het afgelopen seizoen economisch heeft opgeleverd.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.