Arriva nachttrein Groningen - Assen - Schiphol komt er

Arriva trein station Groningen
Arriva mag een nachttrein van Groningen over Assen naar de Randstad laten rijden © serge vinkenvleugel/RTV Drenthe
Arriva mag vanaf 2023 nachttreinen laten rijden van Groningen over Assen naar Schiphol en terug. Dat heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) besloten. Arriva mag daarmee voor het eerst op het hoofdrailnet rijden waar de NS het alleen voor het zeggen heeft. Daarmee wordt de vervoerder een concurrent van NS.
Er komt een nachttrein van vrijdag op zaterdag van Groningen naar Schiphol met in ieder geval een stop in Assen.

Voor het eerst op het hoofdrailnet

Arriva rijdt in ons land tot nu toe alleen regionale treindiensten zoals Emmen - Zwolle. Het hoofdrailnet werd door het kabinet steeds vergund aan de NS. Maar andere vervoerders zoals Arriva mogen een aanvraag doen om ook te rijden op het hoofdrailnet, als dit geen noemenswaardige schade aan de winst die NS maakt toebrengt. De ACM heeft nu besloten dat de nachttrein nauwelijks invloed heeft op de portemonnee van de NS.

Nachttreinen

De trein die Arriva vanuit Groningen wil laten rijden, vertrekt iets voor 02.00 uur richting Schiphol. Deze stopt op de stations Assen, Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam-Zuid en komt om 04.00 uur aan op Schiphol. Iets na 05.00 uur vertrekt de trein weer vanuit Schiphol om vroege reizigers naar het Noorden te vervoeren. Onderweg wordt er opnieuw gestopt in Assen.
Arriva krijgt ook toestemming voor een wekelijkse nachttrein Maastricht - Schiphol. Naast de nachttreinen mag Arriva ook vijf keer per dag tussen Apeldoorn en Amersfoort gaan rijden. Met de drie nieuwe diensten hoopt de regionale vervoerder het monopolie van de NS te ondergraven.
"Hiermee versterken we het Nederlandse openbaar vervoer-netwerk en stimuleren we meer reizigers om te kiezen voor deze duurzame manier van reizen", zegt topman Anne Hettinga van Arriva. "Wanneer de nachttreinen een succes zijn, volgen er mogelijk meer trajecten en ritten."

Bestaand materieel

Voor de nieuwe verbindingen gaat Arriva rijden met bestaand materieel. De hobbel van toekenning van capaciteit op het Nederlandse spoor zal waarschijnlijk een grotere zijn. Maar de ruimte moet er zijn omdat NS niet of nauwelijks op de tijdstippen rijdt waarop Arriva wil gaan rijden.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl