Buschauffeurs Qbuzz dreigen haltes bij azc Ter Apel te boycotten

Lijn 73 van Emmen naar Groningen via Ter Apel (Rechten: RTV Drenthe / Steven Stegen)
Lijn 73 van Emmen naar Groningen via Ter Apel (Rechten: RTV Drenthe / Steven Stegen)
Buschauffeurs van Qbuzz dreigen haltes bij het asielzoekerscentrum bij Ter Apel te boycotten. De chauffeurs van lijn 73 zijn 'helemaal klaar met veiligelanders', zegt Jaap Franke van de ondernemingsraad van Qbuzz.
"Ze veroorzaken al langere tijd overlast in lijn 73. Ze komen de bus binnen, weigeren te betalen, bedreigen buschauffeurs en passagiers en verstoren de dienstregeling", zegt Franke tegen
. Volgens Franke is de veiligheid van de chauffeurs in het geding.

Veiligelanders

Er is al lange onrust rond de aanwezigheid van zogeheten veiligelanders in Ter Apel. Dat zijn asielzoekers uit relatief veilige landen als Turkije en Albanië. Een deel van die groep zorgt voor veel winkeldiefstal, inbraken en geweldpleging.

Eerder problemen

Eind 2016 waren er ook problemen met de lijndienst. Twee beveiligers werden toen met de dood bedreigd door een bewoner van het asielzoekerscentrum. De bus stopte daarom tijdelijk niet meer bij de halte Ter Apelervenen bij het azc.
De ondernemingsraad van Qbuzz roept de overheden op een structurele oplossing te vinden voor de problemen. "Deze groep gaat maar door met het slaan tegen bussen, spugen en respectloos gedrag naar mannelijke en vrouwelijke collega's te uiten en lijkt dit als normaal te beschouwen", zegt Franke. Als er geen oplossing geboden wordt, roept de ondernemingsraad chauffeurs op niet meer bij het azc te stoppen.
"We vinden dit voor alle 'normale' passagiers uit de omgeving en het azc erg vervelend, maar daar waar de veiligheid in het geding is, moeten we een lijn trekken", zegt Franke.

Reacties Qbuzz en COA

In een reactie tegenover RTV Noord laat Qbuzz weten de zorgen bij de chauffeurs "volledig te begrijpen". Het vervoersbedrijf blijft in gesprek met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) over de problemen en wil binnen een maand een oplossing.
Het COA laat weten "het heel vervelend te vinden dat er kennelijk zo veel overlast is dat dit soort maatregelen ter sprake komen."

'Verantwoordelijkheid van vluchtelingen'

"Aan de andere kant zijn wij een opvangcentrum, en hebben we over een situatie als deze weinig te zeggen. Wel praten we geregeld met overheden en vervoersmaatschappijen, waarbij onder andere de vraag ter sprake komt wat wij kunnen doen om de situatie te verbeteren. Maar uiteindelijk blijft het de verantwoordelijkheid van vluchtelingen zelf wat zij doen."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.